18-04-2018
Πώς να τα έχετε καλά με τον εαυτό σας

photo

Για μία καλή σχέση, τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τους άλλους, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αυτοεκτίμηση.

 

Αυτοεκτίμηση έχουμε όταν νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας, θεωρούμε ότι αξίζουμε και κυρίως μας δεχόμαστε όπως είμαστε. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση βρίσκεται συχνά στη βάση της πυραμίδας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους, στη κοινωνική μας συμπεριφορά και στα συναισθήματα που βιώνουμε. 

Πως συμπεριφέρονται οι άνθρωποι με χαμηλή αυτοεκτίμηση
1. Περιγράφουν τον εαυτό τους με αρνητικούς χαρακτηρισμούς ή υποβιβάζουν τα θετικά τους στοιχεία.
2. Εστιάζουν στην αρνητική διάθεση των άλλων, ακόμα κι αν αυτή δε σχετίζεται με τη δική τους συμπεριφορά. Δεν δέχονται την κριτική ακόμα και όταν είναι εποικοδομητική, επειδή τους δημιουργεί υπερβολικό άγχος.
3. Ασκούν σκληρή κριτική στους άλλους.
4. Δεν είναι αποδοτικοί στη δουλειά τους, ενώ έχουν δυνατότητες 
5. Δυσκολεύονται να κάνουν ερωτικές και φιλικές σχέσεις 
6. Τα αρνητικά σχόλια των άλλων τους ρίχνουν ψυχολογικά
7. Στενοχωριούνται υπερβολικά από τις αποτυχίες τους
8. Είναι επιρρεπείς στο άγχος και την κατάθλιψη.



Πως συμπεριφέρονται οι άνθρωποι με υψηλή αυτοεκτίμηση
1. Νιώθουν αυτόνομοι και όχι έρμαια των άλλων ή των περιστάσεων
2. Έχουν συχνά επιτυχίες σε όλους τους τομείς.
3. Παίρνουν πρωτοβουλίες και τολμούν να αναπτύξουν νέες δραστηριότητες ή να κάνουν αλλαγές
4. Δεν απογοητεύονται εύκολα από τις δυσκολίες
5. Αναλαμβάνουν μόνο τις ευθύνες που τους αναλογούν, χωρίς να υποδύονται τα θύματα
6. Αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά την ψυχολογική πίεση της καθημερινότητας
7. Διαχειρίζονται και ξεπερνούν τα αρνητικά συναισθήματα όπως τον θυμό τους 
8. Ξέρουν να παίρνουν αλλά και να δίνουν θετικά συναισθήματα στους γύρω τους



Ασκήσεις αυτοεκτίμησης
1. Κάνυε μία λίστα με τα θετικά σας στοιχεία. Επειδή το λογικό είναι να φέρετε στο μυαλό σας τα αρνητικά σας στοιχεία, βρείτε τη θετική τους πλευρά και καταγράψτε την. 
2. Καταγράψτε ποια πράγματα σας έδωσαν χαρά μέσα στη μέρα (π.χ. μίλησα με την φίλη μου στο τηλέφωνο, μαγείρεψα ένα καταπληκτικό φαγητό, βρήκα λύσεις σε ένα πρόβλημα της δουλειάς) 
3. Κάντε μία λίστα με τα αυτά στα οποία πιστεύετε ότι είστε καλο, είτε τα θεωρείτε σημαντικά είτε ασήμαντα. 
4. Γράψτε τα θετικά στοιχεία του χαρακτήρα σας. 
5. Καταγράψτε τους τρόπους με τους οποίους νιώθετε καλύτερα (βρείτε αυτούς που δεν σας βάζουν σε έξοδα ή δεν κάνουν κακό στην υγεία σας). π.χ. να περπατήσετε κοντά στη θάλασσα, να χαϊδέψετε το σκύλο σας, να διαβάσετε ένα βιβλίο, να ακούσετε μουσική
6. Βρείτε έναν φίλο και συμφωνήστε να επαινείτε ο ένας τον άλλο για 10 λεπτά. Όσο αστείο κι αν σας φαίνεται, μετά το 10λεπτο θα νιώθετε  άλλος άνθρωπος.