24-02-2014
Μπισκότο: Απενοχοποίηση τώρα!

photo

Τα μπισκότα αποτελούν μια νόστιμη πρόταση σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει εύκολη πρόσβαση σε φαγητό, αλλά και μια εξαιρετική λύση ανάγκης για τα πολυάσχολα άτομα που συνήθως δεν έχουν το χρόνο να προετοιμάζουν το γεύμα τους και τις περισσότερες φορές μένουν νηστικά για πολλές ώρες.

 

Τέλος,  ενδείκνυται για αθλούμενους που θέλουν να πάρουν ενέργεια λίγο πριν την αθλητική τους δραστηριότητα ή ακόμη και για άτομα που εργάζονται για πολλές συνεχόμενες ώρες χωρίς να το έχουν προγραμματίσει, καθώς μπορούν να αποτελέσουν ένα θρεπτικό, νόστιμο και χορταστικό σνακ.

 

Ωστόσο, παρόλο που αποτελούν μία αρκετά νόστιμη και θρεπτική διατροφική επιλογή, είναι σημαντικό να ελέγχουμε τόσο τα συστατικά όσο και τη διατροφική ετικέτα των μπισκότων που καταναλώνουμε, καθώς εκτός από το μείγμα δημητριακών (σιτάρι, ρύζι, σίκαλη, βρώμη, καλαμπόκι, κριθάρι) που αυτά περιέχουν (περίπου σε περιεκτικότητα 70%), περιέχουν και ένα πλήθος άλλων συστατικών, όπως ζάχαρη, λιπαρές ουσίες, γάλα, αυγά, σοκολάτα, ξηρούς καρπούς, φρούτα κ.λ.π. Η περιεκτικότητα των συστατικών αυτών ποικίλει από μπισκότο σε μπισκότο καθώς είναι αυτά που διαφοροποιούν τα προϊόντα μεταξύ τους.

 

Για παράδειγμα, συστήνεται να προτιμάμε μπισκότα τα οποία περιέχουν βρώμη καθώς η βρώμη εξ' αιτία της υψηλής της περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες, λιπαρά και φυτικές ίνες αποτελεί ένα δημητριακό εξαιρετικής θρεπτικής αξίας. Επιπλέον, όταν γίνεται χρήση ολόκληρου του σπόρου του δημητριακού, οποιοδήποτε κι αν είναι αυτό, τότε προκύπτει το αλεύρι ολικής άλεσης το οποίο θα πρέπει να προτιμάμε, αφού συγκρατεί όλα τα θρεπτικά στοιχεία που βρίσκονται στο φλοιό και το φύτρο του δημητριακού (π.χ. βιταμίνες, ιχνοστοιχεία), ενώ παράλληλα είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες. Τέλος, το κριθάρι και η σίκαλη, τα οποία έχουν παρόμοια θρεπτική αξία με το σιτάρι, προσφέρουν πλήθος από βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες και αποτελούν μία ακόμη καλή επιλογή. Τελευταία έχουν προστεθεί στην αγορά μπισκότα με υψηλή περιεκτικότητα σε «καλά λιπαρά», όπως είναι το ελαιόλαδο, τα ω6 και τα ω3 λιπαρά οξέα. Τα λιπαρά αυτά είναι ευεργετικά για την υγεία μας γιατί είτε ο οργανισμός δεν μπορεί να τα συνθέσει από μόνος του (όπως τα ω6 και τα ω3 λιπαρά οξέα) είτε επειδή ελαττώνουν τον κίνδυνο για καρδιοπάθεια λόγω των ευνοϊκών επιδράσεών τους στη χοληστερίνη (όπως το ελαιόλαδο και ω3 λιπαρά οξέα). Συγκεκριμένα, συστήνεται η περιεκτικότητα σε ολικά λιπαρά των μπισκότων που επιλέγετε να μην ξεπερνά το 20%, ενώ η περιεκτικότητα σε κορεσμένα το 10%. Επιπρόσθετα τα trans λιπαρά οξέα, ένα είδος λιπαρών που προσομοιάζουν τα κορεσμένα και προκύπτουν από την επεξεργασία των φυτικών λιπαρών, θα πρέπει να απουσιάζουν εντελώς από το προϊόν που επιλέγουμε. Τέλος, ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δίδεται στο περιεχόμενο των μπισκότων σε πρόσθετα σάκχαρα, όπως είναι η ζάχαρη, η γλυκόζη, η φρουκτόζη κά. Συστήνεται τα μπισκότα που επιλέγετε να μην ξεπερνούν σε περιεκτικότητα το 20-25%, ώστε η κατανάλωση 20 γραμμαρίων μπισκότου (2-3 μικρά μπισκότα) να μην σας προσδίδει πάνω από 5 γραμμάρια πρόσθετων σακχάρων. Αντίθετα, είναι σημαντικό τα μπισκότα που επιλέγετε να είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.

 

 

Ελευθερίου Σοφία

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

www.dietup.gr