26-09-2012
7 παράγοντες που πυροδοτούν την κατάθλιψη

photo

Oι επιστήμονες θεωρούν πως η σοβαρής μορφής κατάθλιψη, που επηρεάζει το 4% του παγκόσμιου πληθυσμού μπορεί να προκληθεί από κάπους παράγοντες που πρωταγωνιστούν στην καθημερινότητά μας.

 

Η κατάθλιψη είναι ένας περίπλοκος συνδυαμός γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Τους γεννετικούς δυστυχώς δεν μπορούμε να τους αλλάξουμε, τους περιβαλλοντικούς όμως μπορούμε να τους αποφύγουμε. Αρκεί να τους γνωρίζουμε.

 

1. Ο υπερβολικά ζεστός καιρός: μεταβολές της διάθεσης μας είναι δυνατόν να παρατηρηθούν και τους θερινούς μήνες, κι όχι μόνο τους χειμερινούς, λόγω της απουσίας ηλιοφάνειας και των συνεπειών στις εκκρίσεις ορισμένων νευροδιαβιβαστών που βελτιώνουν τη διάθεσή μας.. Το καλοκαίρι και η ζέστη μαζί με την υγρασία προκαλεί δυσάρεστα συναισθήματα, λένε τωρα οι επιστήμονες του πανεπιστημίου «Κινγκς Κόλετζ» στο Λονδίνο, επισημαίνοντας πως η αϋπνία και η μειωμένη όρεξη είναι συμπτώματα θερινής κατάθλιψης.

 

2. Τα αντισυλληπτικά χάπια: γυναίκες που παίρνουν αυτά τα χάπια εχουν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης, σύμφωνα με μια έρευνα του πανεπιστημίου Μόνας στην Αυστραλία.

 

3. Τα ζαχαρωτα: τα γλυκά περιέχουν υπερβολική ζάχαρη, η οποία ανεβάζει απότομα τα επιπεδα ντοπαμίνης. Μετα την κατανάλωση όμως, τα επιπεδα αυτά πέφτουν απότομα, προκαλώντας μείωση της διάθεσης και κατάθλιψη, σύμφωνα με την Ελεν Μποντ της Βρετανικής Ενωσης Διαιτολόγων.

 

 

4. Η έκθεση σε διαρκή τεχνητό φωτισμό: αν συνηθίζετε να κοιμάστε τη νύχτα με ανοιχτά τα φώτα ή την τηλεόραση στο δωμάτιό σας, ήρθε η ώρα να το ξανασκεφτείτε, αφού η πρακτική αυτή μπορεί να αποτελεί σοβαρό παράγοντα για εκδήλωση μελαγχολίας ή ακόμη και κατάθλιψης. Σύμφωνα με ομάδα των ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Οχάιο, η αύξηση των ποσοστών της κατάθλιψης σε άτομα που εργάζονται τη νύχτα και εκτίθενται σε τεχνητό φως είναι ενδεικτική των επιπτώσεων που μπορεί να έχει πάνω στη σωματική και ψυχική υγεία μας η έκθεσή μας σε μη φυσιολογικούς κύκλους φωτός.

 

5. Η καφεΐνη: όσοι πίνουν πολύ καφέ, 3-4 φλιτζάνια την ημέρα, διατρέχουν κίνδυνο να πάσχουν από αϋπνίες και μεταβαλλόμενη, κυκλοθυμική διάθεση. Οι γιατροί συμβουλεύουν να μην πίνουμε περισσότερα από δυο φλιτζάνια καφέ την ημέρα και σίγουρα να αποφεύγουμε την καφεΐνη μετα τις 4-5 το απόγευμα.

 

6. Το «σερφάρισμα» στο διαδίκτυο: η χρήση του Ιντερνετ σχετίζεται με την εκδήλωση κατάθλιψης, υποστηρίζουν ελβετοί ερευνητές. Ο Δρ Πιερ-Αντρε Μισόντ και οι συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο της Λοζάννης, αφού μελέτησαν 7.200 άτομα, 16-20 ετών και τους ρώτησαν σχετικά με τη χρήση του Ιντερνετ, θεωρούν ότι η κατάχρηση του διαδικτύου σχετίζεται άμεσα με περιστατικά κατάθλιψης, ειδικά ανάμεσα σε εφήβους.

 

7. Το κάπνισμα: τη σχέση κατάθλιψης και νικοτίνης ερευνούν σε πρόσφατη μελέτη τους αμερικανοί επιστήμονες. Οι επικεφαλής της έρευνας, που διεξήχθη σε δείγμα 5.000 εθελοντών, Λόρα Πρατ και Ντέμπρα Μπρόντι του Εθνικού Κέντρου Στατιστικής της Υγείας των ΗΠΑ ανέφεραν πως το 43% των ενηλίκων άνω των 20 ετών που έπασχαν από κατάθλιψη κάπνιζε, ενώ καπνιστές ήταν και το 50% των γυναικών με κατάθλιψη ηλικίας 20 με 39 ετών.