11-04-2013
Σέξ και κόκκινο κρασί: Το δίπτυχο της μακροζωίας

photo

Η καλή σεξουαλική ζωή προστατεύει την καρδιά και αποτελεί σημαντικό παράγοντα καλής υγείας και μακροζωίας. Επιπλέον η μεσημεριανή σιέστα αλλά και το κόκκινο κρασί χαρίζουν χρόνια ζωής.

 

Όλα τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα για την παράταση μιας ποιοτικής ζωής χωρίς προβλήματα υγείας παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο των Ημερίδων Μεταβολισμού που διοργάνωσαν για 17η χρονιά το Ελληνικό Κέντρο Μεταβολικών Νοσημάτων και το Διαβητολογικό Κέντρο του Γ.Ν. Πειραιά Τζάνειο.

 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Μελιδώνη, Πρόεδρο της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, Παθολόγο - Διαβητολόγο, Συντονιστή Διευθυντή Α' Παθολογικής Κλινικής & Διαβητολογικού Κέντρου Τζανείου Νοσοκομείου, η σεξουαλική δραστηριότητα έχει ευεργετική επίδραση στη σωματική και ψυχική υγεία και είναι μία από τις καλύτερες στρατηγικές πρόληψης για τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

 

Όπως δείχνουν Αμερικανικές έρευνες (σε άνδρες ηλικίας 40 - 70 ετών) οι άνδρες που διατηρούν ενεργό σεξουαλική ζωή κάνοντας σεξ, τουλάχιστον 2 φορές εβδομαδιαίως μειώνουν στο μισό τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου, ενώ οι άνδρες με μεγαλύτερο αριθμό επαφών την εβδομάδα βιώνουν σταθερές συναισθηματικές σχέσεις και προστατεύονται έτσι από το stress και τα καρδιακά επεισόδια.

 

Εξάλλου το 0,15% των ανδρών και το 0,44% των γυναικών είναι άνω των 90 ετών, με την Ικαρία να κρατά τα σκήπτρα της μακροζωίας με αντίστοιχα ποσοστά 1,1 και 1,6%. Εκτιμάται ότι παγκοσμίως 102 εκατομμύρια άνθρωποι είναι άνω των 80 ετών με προοπτική να γίνουν 161 εκατομμύρια το 2025 και 395 το 2050.

 

Το σύνδρομο της μακροζωίας

Σε ποσοστό 25% οφείλεται στη γενετική συμβολή (γονίδια), ενώ τα περιβαλλοντικά αίτια συμβάλλουν στη γήρανση κατά 75%. Οι παθοφυσιολογικοί μηχανισμοί γήρανσης είναι η βράχυνση των τελομερών των χρωμοσωμάτων, το οξειδωτικό stress, η γλυκοζυλίωση των πρωτεινών και η αυξημένη συχνότητα παραγόντων κινδύνου στις ηλικίες αυτές.

 

Παράγοντες που το ευνοούν

 

  • Η αποφυγή καπνίσματος
  • Δίαιτα βασισμένη σε φυτικές τροφές και ίνες
  • Η  χαμηλή πρόσληψη κρέατος
  • Η καθημερινή δραστηριότητα
  • Η μεσημεριανή ανάπαυση
  • Το φύλο (θήλεα: αρσενικά: 2:1)
  • Ο ισχνός ή λεπτός σωματότυπος στην ηλικία 25 - 35 ετών (παχυσαρκία στην ηλικία των 30 ετών σχετίζεται με τριπλάσιο κίνδυνο μη επιβίωσης μετά τα 80 έτη )
  • Η κοινωνικότητα
  • Η οικογενειακή συνοχή

 

Η άσκηση, ο περιορισμός πρόσληψης θερμιδών και η ρεσβερατρόλη (φυσική αντιοξειδωτική ουσία) ενεργοποιούν ιστόνες, απαλοιφούν μεταλλάξεις κυττάρων, απενεργοποιούν ογκογονίδια και ευοδώνουν το σύνδρομο μακροβιότατος.