18-05-2018
Πώς να επιλέξετε στρώμα

photo

Η ποιότητα του ύπνου παίζει σημαντικό ρόλο τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική μας υγεία.  Ένας απ' τους βασικούς παράγοντες που καθορίζουν τη σχέση μας με τον ύπνο είναι και το στρώμα, πάνω στο οποίο κοιμόμαστε καθημερινά.


Το ακατάλληλο στρώμα προκαλεί «κακό» ύπνο κι αυτό πρέπει να το λάβετε σοβαρά υπόψη σας, αφού όπως... στρώσετε, θα κοιμηθείτε. Μια τέτοια κατάσταση θα έχει επιπτώσεις τόσο στην ποιότητα του ύπνου, όσο και στη διάθεση και την ενεργητικότητά σας την επόμενη μέρα.

 

«Αν κάποιος σφίγγει τους μυς του για να κρατηθεί πάνω στο στρώμα, το σώμα του κουράζεται και δεν χαλαρώνει όπως θα έπρεπε, με αποτέλεσμα να προκαλούνται διάφοροι πόνοι», τονίζει ο ορθοπεδικός χειρουργός, Νικόλαος Νικολόπουλος. Ο αλλεργιολόγος, Γεώργιος Παλαιολόγος, έρχεται να κάνει την επιλογή σας ακόμα πιο δύσκολη, αναφέροντας μία ακόμα σημαντική παράμετρο: «το στρώμα αποτελεί βασική αποικία των αλλεργιογόνων ακάρεων, τα οποία έχουν την ιδιότητα να ευαισθητοποιούν τα άτομα στις αναπνευστικές αλλεργίες (αλλεργικό άσθμα, αλλεργική ρινίτιδα, αλλεργική επιπεφυκίτιδα). Επιπλέον, όσοι πάσχουν από ατοπική δερματίτιδα (έκζεμα) και είναι ευαισθητοποιημένοι στα ακάρεα μπορεί να αντιμετωπίσουν επίσης πρόβλημα».

 

Πάρτε το στα... μέτρα σας


Σκληρό ή μαλακό: Τόσο όλα όσα έχετε ακούσει, όσο και η πληθώρα των επιλογών μπορεί να σας μπερδέψουν. Γι' αυτό έχετε υπόψη σας έναν γενικό κανόνα: Σύμφωνα με τους ειδικούς, το σωστό στρώμα θα πρέπει να υποστηρίζει τη σπονδυλική στήλη και τα πόδια, ενώ παράλληλα να προσφέρει άνεση. Ο μύθος του σκληρού στρώματος καταρρίπτεται! Δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ σκληρό, ούτε πολύ μαλακό. Θα πρέπει, απλά, να «παίρνει» τις καμπύλες του σώματος όταν ξαπλώνετε.

 

Ανατομικό ή ορθοπεδικό: Παρόλο που συχνά, λόγω άγνοιας, οι δύο έννοιες συγχέονται, δεν τίθεται τέτοιο δίλημμα. Το ορθοπεδικό στρώμα έχει τις σούστες ενωμένες μεταξύ τους με αποτέλεσμα να μην κάνει υποχωρήσεις ανάλογα με το βάρος του σώματος (δηλαδή να είναι άκαμπτο) και χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς λόγους σε άτομα που έχουν σοβαρά μυοσκελετικά προβλήματα, κυρίως στα νοσοκομεία. Στο ανατομικό οι σούστες είναι ελεύθερες και το στρώμα παίρνει τη φόρμα του σώματος όταν ξαπλώνουμε. Αυτό κάνει τον ύπνο πιο άνετο, οι μυς χαλαρώνουν και το σώμα ξεκουράζεται. Η απάντηση λοιπόν είναι «ανατομικό», χωρίς δεύτερη σκέψη.

 

Το κατάλληλο υλικό: Όσον αφορά στο υλικό, έχετε να διαλέξετε μέσα από μία τεράστια γκάμα. Αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι να επιλέξετε ένα υλικό που να επιτρέπει στο σώμα σας να αναπνέει, όπως για παράδειγμα ο κοκοφοίνικας, το λάτεξ κ.ά. Αυτά τα υλικά είναι και τα πιο «αθώα» για όσους πάσχουν από αναπνευστικές αλλεργίες, αφού δεν ευνοούν την ανάπτυξη των αλλεργικών ακάρεων της σκόνης. Αν είστε αλλεργικοί στο λάτεξ επιλέξτε κάποιο άλλο υλικό.

 

Απαραίτητο το κάλυμμα: Παρόλο που δεν αποτελεί την κύρια αποικία των ακάρεων, για όσους πάσχουν απο αναπνευστικές αλλεργίες, το ύφασμα που καλύπτει το στρώμα μπορεί να παίξει ρόλο στην πρόκληση συμπτωμάτων. Ωστόσο, η χρήση του είναι απαραίτητη. Το σκεπασμα του στρώματος μόνο με σεντόνι δεν θεωρείται αρκετό, αφού αφήνει ανοιχτές διόδους στα ακάρεα, τα επιθήλια και τα κόπρανά τους, προκαλώντας έτσι ευαισθησίες. όσον αφορά στο υλικό απ' το οποίο θα είναι κατασκευασμένο, αποφύγετε το μάλλινο που ευνοεί την ανάπτυη ακάρεων και προτιμήστε το νάιλον που την αποτρέπει. Υπάρχουν ειδικά καλύμματα από νάιλον, με μικροπόρους φτιαγμένους με λέιζερ, έτσι ώστε να αερίζεται το στρώμα χωρίς να περνούν ακάρεα.

 

Την ώρα της αγοράς

 

Να θυμάστε ότι ψάχνετε ένα στρώμα, το οποίο θα σας επιτρέπει να χαλαρώνετε αλλα και θα υποστηρίζει τη φυσιολογική καμπύλη της σπονδυλικής στήλης.

Όταν πιέζετε το στρώμα με το χέρι σας θα πρέπει να βουλιάζει και όταν ξαπλώνετε πάνω του να νιώθετε ότι «αγκαλιάζει» απαλά το σώμα σας, χωρίς όμως να βυθίζεστε.

Αφιερώστε χρόνο (15-20 λεπτά), προκειμένου να δοκιμάσετε το κάθε στρώμα σε όλες τις στάσεις ύπνου.

Ξαπλώστε πλάγια. Αν οι ώμοι σας και τα γόνατά σας βυθίζονται στο στρώμα ή αν νιώθετε ότι η σπονδυλική σας στήλη δεν βρίσκεται σε ευθεία, τότε πιθανόν να είναι πολύ μαλακό. Αν νιώθετε πόνο και δυσφορία, τότε μάλλον είναι σκληρό. Ψάξτε για τη χρυσή τομή.

Κάτνε το ρεπορτάζ αγοράς όσο αργότερα γίνεται στη διάρκεια της μέρας. Το πρωί που είστε ξεκούραστοι και ζωηροί ίσως να μην αντιληφθείτε παραμέτρους, οι οποίες αργότερα θα είναι ιδιαίτερα αισθητές.

Το καλύτερο στρώμα δεν σημαίνει απαραίτητα και το ακριβότερο. Γι αυτό μην βιαστείτε να καταθέσετε κανένα υπέρογκο ποσό. Αυτό που έχει σημασία είναι να είναι σωστά κατασκευασμένο.