27-03-2015
Οι προϊστάμενοι ξέρουν τα κίνητρα των υφισταμένων

photo

Οι επόπτες μπορούν με ευκολία να διακρίνουν ποιοι είναι οι υπάλληλοι που «τρέχουν» για το καλό της εταιρίας και ποιοι αυτοί που το κάνουν με μοναδικό στόχο την επαγγελματική τους ανέλιξη.

 

Μάλιστα είναι εκπληκτικά ακριβείς στην διάκριση αυτή, σύμφωνα με νέα μελέτη ομάδας Καναδών επιστημόνων της Ψυχολογίας.

 

Η συγγραφέας της μελέτης Magda Donia από το Πανεπιστήμιο της Οττάβα και οι συνεργάτες της Gary Johns από το Πανεπιστήμιο Κονκόρντια και Usman Raja από το Πανεπιστήμιο Μπροκ, περιέγραψαν τους σκληρά εργαζόμενους σα να υπάγονται σε δύο στρατόπεδα: τους «στρατιώτες» και τους «ηθοποιούς».

 

Ενώ και οι δύο ομάδες μπορεί να δώσουν περισσότερα απ' όσα απαιτείται στη δουλειά τους, οι στρατιώτες βοηθούν τους συναδέλφους τους ορμώμενοι από αλτρουιστικά κίνητρα. Αντίθετα οι ηθοποιοί το κάνουν για την αυτοπροβολή τους, αφού το βλέπουν ως μία ευκαιρία για να αναδείξουν τις... αρετές τουςί.

 

Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι ενώ οι ηθοποιοί ψάχνουν για φανταχτερές ευκαιρίες, προκειμένου να φανούν δημοσίως και να λάβουν τα εύσημα για τις καλές τους πράξεις, οι στρατιώτες δίνουν με συνέπεια μια χείρα βοηθείας - ακόμη και όταν δεν υπάρχει κανείς γύρω τους για να τους χειροκροτήσει.

 

Για παράδειγμα, όταν ένας εργαζόμενος  παρακινείται από γνήσιο ενδιαφέρον για την εταιρεία μπορεί εθελοντικά να αναλάβει «χαμηλών τόνων» εργασίες που δεν θα τον βοηθήσουν να προωθήσει τη σταδιοδρομία του, όπως το να πλύνει το μπρίκι ή να καθαρίσει έναν μπλοκαρισμένο εκτυπωτή. Από την άλλη πλευρά, οι εργαζόμενοι με εγωιστικά κίνητρα παρέχουν βοήθεια μόνο σε περιπτώσεις όπου είναι πιθανό να τραβήξουν την προσοχή του αφεντικού τους.

 

Για τη μελέτη τους, οι ερευνητές στρατολόγησαν 197 εργαζόμενους στο γκισέ και 47 από τους επόπτες τους, από 21 υποκαταστήματα μιας αγγλόφωνης πολυεθνικής τράπεζας στο Πακιστάν.

 

Οι ερευνητές ζήτησαν από τους εργαζόμενους να αξιολογήσουν τη γνήσια ανησυχία τους για την οργάνωση της εταιρίας, την επιθυμία τους να βοηθήσουν τους συναδέλφους τους και την ανησυχία τους για να δημιουργήσουν στους άλλους μια καλή εντύπωση. Στη συνέχεια οι προϊστάμενοι τους βαθμολόγησαν με βάση τα ίδια κριτήρια.

 

«Όπως είχε προβλεφθεί, οι επόπτες διακρίνουν με ακρίβεια τα κίνητρα των υφισταμένων τους. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι επόπτες ήταν εύστοχοι όσον αφορά τη διάκριση μεταξύ ανιδιοτελών και ιδιοτελών κινήτρων», έγραψαν η Donia και οι συνεργάτες της στο Journal of Business Psychology. Όμως  επειδή τα υποκαταστήματα της τράπεζας που συμπεριελήφθησαν στη μελέτη ήταν μικρά και οι επόπτες με τους υφισταμένους τους δούλευαν κοντά, βλέποντας οι μεν τους δε, οι επόπτες είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των υφισταμένων τους εκ του σύνεγγυς, κάτι που όμως δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις. Θα χρειαστεί, λοιπόν,  περαιτέρω έρευνα για να διαπιστωθεί αν οι εποπτικές αρχές σε διαφορετικά ρυθμισμένα εργασιακά περιβάλλοντα έχουν την ίδια ευστοχία στην εκτίμηση των πραγματικών κινήτρων των εργαζομένων.