07-02-2018
Το εισόδημα και η μόρφωση των γονέων επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών

photo

Το οικογενειακό εισόδημα και το μορφωτικό επίπεδο των γονέων σχετίζονται με την δομή του εγκεφάλου των παιδιών και των εφήβων, υποστηρίζουν ερευνητές από 9 αμερικανικά πανεπιστήμια.

 

Η σχέση μεταξύ του εγκεφάλου και του οικογενειακού εισοδήματος ήταν ισχυρότερη στο χαμηλότερο άκρο του οικονομικού φάσματος, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι παρεμβατικές πολιτικές που στοχεύουν σε αυτά τα παιδιά μπορεί να έχουν το μεγαλύτερο αντίκτυπο στην κοινωνία. Η μελέτη, με επικεφαλής τους ερευνητές από το Ερευνητικό Ινστιτούτο του Νοσοκομείου Παίδων του Λος Άντζελες, Saban, και το Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο, Columbia,  δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Nature Neuroscience.

 

"Ενώ σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται ότι οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες ενός παιδιού οδηγούν σε αμετάβλητος αλλαγές στην ανάπτυξη του εγκεφάλου ή της γνώσης, τα στοιχεία μας δείχνουν ότι η ευρύτερη πρόσβαση σε πόρους που ενδεχομένως παρέχονται στους πιο εύπορους μπορεί να οδηγήσει σε διαφορές στη δομή του εγκεφάλου ενός παιδιού", δήλωσε η Elizabeth Sowell, PhD, διευθύντρια του Εργαστηρίου Αναπτυξιακής Γνωστικής Νευροαπεικόνισης, του Νοσοκομείου Παίδων, τους Λος Άντζελες και καθηγήτρια Παιδιατρικής στην Ιατρική Σχολή Keck του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας.

 

Στη μελέτη, που είναι η μεγαλύτερη του είδους της μέχρι σήμερα, οι ερευνητές εξέτασαν 1.099 κατά κανόνα αναπτυσσόμενα άτομα, μεταξύ των ηλικιών 3 και 20 ετών. Η σύνδεση  μεταξύ των κοινωνικοοικονομικών παραγόντων (συμπεριλαμβανομένης της μητρικής εκπαίδευσης και του οικογενειακού εισοδήματος) και οι μετρήσεις της επιφάνειας του εγκεφάλου αντλήθηκαν από τα ερωτηματολόγια δημογραφικού και αναπτυξιακού ιστορικού καθώς και από υψηλής ανάλυσης μαγνητικές τομογραφίες του εγκεφάλου. Τα στατιστικά στοιχεία -με βάση την εκπαίδευση, την ηλικία και την καταγωγή- έδειξαν ότι τα έσοδα σχετίζονταν μη γραμμικά με την επιφάνεια του εγκεφάλου και η σχέση αυτή με τον εγκέφαλο ήταν πιο έντονη από την αντίστοιχη του εγκεφάλου με το μορφωτικό επίπεδο των γονέων.

 

"Συγκεκριμένα, μεταξύ των παιδιών από τις οικογένειες χαμηλότερου εισοδήματος, μικρές διαφορές στο εισόδημα σχετίστηκαν με σχετικά μεγάλες διαφορές στην επιφάνεια ορισμένων περιοχών του εγκεφάλου, οι οποίες σχετίζεται με δεξιότητες σημαντικές για την ακαδημαϊκή επιτυχία", δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Kimberly Γ Noble, MD, PhD, επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής και διευθύντρια στο Εργαστήριο Νευρογνωστικής, Πρώιμης Εμπειρίας και Ανάπτυξης, του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Κολούμπια και αναπληρώτρια καθηγήτρια Νευροεπιστήμης και Εκπαίδευσης στο Teachers College, του Πανεπιστημίου Κολούμπια. Αντίθετα, μεταξύ των παιδιών που προέρχονταν από οικογένειες υψηλότερου εισοδήματος, οριακές αυξήσεις σε επίπεδο εισοδήματος συνδέθηκαν με πολύ μικρότερες διαφορές στην επιφάνεια του εγκεφάλου. Τα ανώτερα εισοδήματα συσχετίστηκαν, επίσης, με καλύτερη απόδοση σε ορισμένες γνωστικές δεξιότητες - γνωστικές διαφορές που μπορούν, εν μέρει, να αποδοθούν στην μεγαλύτερη επιφάνεια του εγκεφάλου.

 

"Το οικογενειακό εισόδημα συνδέεται με παράγοντες όπως η διατροφή, η υγειονομική περίθαλψη, τα σχολεία, οι χώροι για παιχνίδι και, μερικές φορές, η ποιότητα του αέρα", επεσήμανε η Sowell, προσθέτοντας ότι όλα όσα συμβαίνουν στο περιβάλλον διαμορφώνουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου. "Η μελλοντική έρευνα μπορεί να αντιμετωπίσει το ζήτημα του κατά πόσον το μεταβαλλόμενο περιβάλλον ενός παιδιού - για παράδειγμα, μέσω των κοινωνικών πολιτικών που στοχεύουν στη μείωση της φτώχειας - θα μπορούσε να αλλάξει την πορεία της ανάπτυξης του εγκεφάλου και της νόησης προς το καλύτερο".