25-05-2018
Κόκκινο αυτοκίνητο: Είναι όντως επικίνδυνο;

photo

Μέχρι πρότινος πιστεύαμε ότι στα περισσότερα ατυχήματα εμπλέκονται αυτοκίνητα κόκκινου χρώματος. Όμως η έρευνα φαίνεται να... διαφωνεί.


Μελέτη του 2007 από το Πανεπιστήμιο Monash της Αυστραλίας διαπίστωσε ότι τα κόκκινα αυτοκίνητα είναι στην πραγματικότητα ελαφρώς λιγότερο πιθανό να εμπλακούν σε τροχαία ατυχήματα σε σχέση με άλλα χρώματα (τα μαύρα αυτοκίνητα ήταν τα πιο επιρρεπή σε ατυχήματα).

 

Νέα έρευνα, από μια διεθνή ομάδα επιστημόνων της Ψυχολογίας, βάζει «φρένο» σε ένα άλλο κοινό στερεότυπο για τα κόκκινα αυτοκίνητα: ότι προκαλούν πιο επιθετική οδήγηση.

 

Στο δυτικό πολιτισμό, το κόκκινο χρώμα έχει συνδεθεί από καιρό με συναισθήματα όπως ο θυμός και η επιθετικότητα. Από (τουλάχιστον) το 1942, οι ερευνητές έχουν παρατηρήσει ότι το κόκκινο μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη φυσιολογική διέγερση και επιθετικότητα, ενώ χρώματα όπως το μπλε ή το πράσινο ενδεχομένως να έχουν μια κατευναστική επίδραση.

 

Ένα πρόσφατο άρθρο στο Psychological Science διαπίστωσε ότι οι άνδρες με προτίμηση στο κόκκινο χρώμα είχαν υψηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης σε σύγκριση με τους άνδρες που προτιμούσαν το μπλε. Επιπλέον, οι άνδρες με προτίμηση στο κόκκινο βαθμολογήθηκαν ως περισσότερο κυριαρχικοί και επιθετικοί από τους συμμετέχοντες, οι οποίοι προτιμούσαν το μπλε.

 

Επιπλέον, έρευνα με επικεφαλής τον Nicolas Gueguen από το Πανεπιστήμιο, της Νότιας Βρετάνης στη Γαλλία, έδειξε ότι οι οδηγοί εκφράζουν πιο επιθετική συμπεριφορά προς τα κόκκινα αυτοκίνητα.

 

Για τη μελέτη, ένας άνδρας τέθηκε να οδηγήσει σε έναν αρκετά πολυσύχναστο δρόμο και να σταματήσει σε ένα κόκκινο φανάρι, σε μια διασταύρωση. Όταν το φανάρι άναψε πράσινο, δεν προχώρησε, προκαλώντας επιθετικές αντιδράσεις από τους οδηγούς των αυτοκινήτων που είχαν κολλήσει πίσω του.

 

Δύο παρατηρητές παρακολουθούσαν πόσος χρόνος προηγήθηκε μέχρι να αρχίσουν οι άλλοι οδηγοί να αντιδρούν καθώς και πόσα κορναρίσματα και «σινιάλα» με τα φώτα δέχτηκε το πειραματικό αυτοκίνητο. Οι ερευνητές εφάρμοσαν το πείραμα χρησιμοποιώντας το ίδιο μοντέλο αυτοκινήτου σε πέντε διαφορετικά χρώματα: κόκκινο, πράσινο, μπλε, μαύρο και λευκό.

 

Μετά την ανάλυση των αντιδράσεων 422 οδηγών , ο Gueguen διαπίστωσε ότι το κόκκινο αυτοκίνητο προκάλεσε σημαντικά πιο επιθετικές αντιδράσεις, αφού οι οδηγοί κόρναραν νωρίτερα και πιο συχνά από ό, τι σε οποιοδήποτε από τα άλλα χρώματα.

 

Δεδομένου ότι το κόκκινο χρώμα έχει συχνά συνδεθεί με την επιθετικότητα, την κυριαρχία και άλλες έντονες συμπεριφορές, μια διεθνής ομάδα επιστημόνων της Ψυχολογίας με επικεφαλής τους Amparo Diaz- Roman και Alberto Megias, του Πανεπιστημίου της Γρανάδας, θέλησε να διερευνήσει κατά πόσον τα κόκκινα αυτοκίνητα θεωρούνται πιο ριψοκίνδυνα ή πιο επικίνδυνα από ό, τι τα άλλα αυτοκίνητα.

 

Οι ερευνητές θεώρησαν ότι η θέα κόκκινων αυτοκινήτων, σε σχέση με άλλα χρώματα, θα μπορούσε να προκαλέσει ταχύτερη ανταπόκριση και υψηλότερη αντίληψη του κινδύνου, κατά τη διάρκεια επικίνδυνων οδηγικών καταστάσεων.

 

Για τη μελέτη τους, 100 οδηγοί κάθισαν σε ένα φορητό υπολογιστή και παρακολούθησαν μια σειρά από βίντεο με διάφορα σενάρια που αφορούσαν την επικίνδυνη οδήγηση από αυτοκίνητα σε διάφορα χρώματα: κόκκινο, μαύρο, λευκό, κίτρινο, πράσινο και γκρι.

 

Οι συμμετέχοντες έλαβαν οδηγίες να πατήσουν ένα κουμπί του ποντικιού όσο το δυνατόν γρηγορότερα τη στιγμή που θα θεωρούσαν ότι η οδήγηση ήταν αρκετά επικίνδυνη για να δικαιολογήσει ένα φρενάρισμα. Στη συνέχεια αξιολογήθηκε το επίπεδο του κινδύνου που αντιλήφθηκαν σε κάθε σενάριο, χρησιμοποιώντας μια κλίμακα διαβάθμισης έως το 7.

 

Έκπληκτοι οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα κόκκινα αυτοκίνητα δεν φάνηκε να έχουν ιδιαίτερη επίδραση στην ταχύτητα λήψης αποφάσεων των συμμετεχόντων ή στην αίσθηση κινδύνου. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι είχαν τους ταχύτερους χρόνους αντίδρασης σε σενάρια με επικίνδυνους οδηγούς σε μαύρα αυτοκίνητα.

 

Οι διαφορές στα είδη των "αποστολών" που χρησιμοποιήθηκαν στα δύο πειράματα -κορνάρισμα και φως που αναβοσβήνει στο πρώτο σε σχέση με την αξιολόγηση των κινδύνων και την ταχύτητα φρεναρίσματος κατά το δεύτερο- θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί οι δύο μελέτες κατέληξαν προτείνοντας αποκλίνουσες αντιδράσεις στα αυτοκίνητα κόκκινου χρώματος . Απαιτείται περεταίρω έρευνα για να καθορίσει αν το κόκκινο αυτοκίνητο αποτελεί πραγματικό κίνδυνο για τους οδηγούς.