05-04-2015
Επικίνδυνα και τα «έξυπνα» τηλέφωνα στην οδήγηση

photo

Το καμπανάκι του κινδύνου κρούουν κατ' επανάληψη οι επιστήμονες σε όσους συνηθίζουν να κάνουν χρήση του κινητού τους κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

 

Μελέτες που εξετάζουν τις επιπτώσεις της διαδεδομένης (δυστυχώς) αυτής συνήθειας, καταλήγουν ομόφωνα στην επικινδυνότητά της. Κι ενώ τα αποτελέσματα των μελετών φαίνεται να είναι ξεκάθαρα, η εικόνα οδηγών, οι οποίοι ασχολούνται με τα κινητά τους, παραμένει στην καθημερινότητά μας.

 

Τι δείχνουν οι έρευνες

 

Έρευνα από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο Wayne , στο Ντητρόϊτ έδειξε ότι, συνολικά, τα δύο τρίτα των οδηγών έβγαιναν από την λωρίδα τους και ανέκοπταν την πορεία άλλων οδηγών ή έμπαιναν στην λωρίδα εκτάκτου ανάγκης (ΛΕΑ) την ώρα που έστελναν τα SMS.

 

Το ποσοστό αυτό ήταν 50% χαμηλότερο μεταξύ των πεπειραμένων αποστολέων γραπτών μηνυμάτων και αυξανόταν αναλόγως με την ηλικία, ενώ δεν παρουσιάστηκαν διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα.

 

Άλλη πρόσφατη μελέτη από το Εργαστήριο Έρευνας των Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, έδειξε ότι η χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση είναι πιο επικίνδυνη και από τα αυξημένα επίπεδα το αλκοόλ στο αίμα των οδηγών.

 

Ο χρόνος αντίδρασης, η τήρηση της απόστασης από το προπορευόμενο αυτοκίνητο και ο έλεγχος της ταχύτητας του αυτοκινήτου επηρεάζονται αρνητικά σε σημαντικό βαθμό με αποτέλεσμα την κακή ποιότητα οδήγησης.

 

Επικίνδυνα και τα «ακίνδυνα» smartphones

 

Όσο «έξυπνες» και αν είναι οι ηλεκτρονικές συσκευές δεν αφήνουν απερίσπαστη την προσοχή μας, αν τις χρησιμοποιούμε κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

 

Δυο πρόσφατες μελέτες διαπίστωσαν ότι τα smartphones που ενεργοποιούνται με τη φωνή καθώς και τα συστήματα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας για το ταμπλό, εντείνουν το πρόβλημα της διάσπασης της προσοχής των οδηγών, παρά τις αντίθετες προθέσεις των κατασκευαστών τους.

 

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν ερευνητές απ' το Πανεπιστήμιο της Γιούτα και απ' το Ίδρυμα για την Ασφάλεια της Κυκλοφορίας, της Αμερικανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών.

 

Η μία μελέτη εξέτασε τα συστήματα ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας σε ορισμένες από τις πιο κοινές μάρκες αυτοκινήτων: Chevrolet, Chrysler, Ford, Hyundai και Mercedes. Η δεύτερη μελέτη εξέτασε το φωνητικό σύστημα Siri που διαθέτει το iPhone της Apple και επιτρέπει την πλοήγηση, την αποστολή κειμένων, τις αναρτήσεις στο Facebook και το Twitter καθώς και τη χρήση του ημερολογίου, χωρίς να απαιτείται να πιάσει ή να κοιτάξει ο οδηγός το τηλέφωνο.

 

Τα συστήματα αυτά επιτρέπουν στους οδηγούς να τα χειρίζονται, έχοντας τα μάτια τους στο δρόμο και τα χέρια τους στο τιμόνι, όχι όμως και το μυαλό τους, καθώς πολλά από αυτά είναι τόσο επιρρεπή σε λάθη ή τόσο περίπλοκα, που απαιτούν μεγαλύτερη συγκέντρωση από τους οδηγούς  και όχι μικρότερη, που ήταν και ο σκοπός  της κατασκευής τους.

 

Αποτελεσματική φαίνεται η απαγόρευση

 

Οι περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ έχουν πλέον απαγορεύσει την αποστολή γραπτών μηνυμάτων κατά την οδήγηση και αυτοί οι νόμοι ενδεχομένως να αποτρέπουν κάποια σοβαρά τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

 

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι νοσηλείες από τρακαρίσματα έχουν μειωθεί αρκετά  στα κράτη, στα οποία έχουν συσταθεί σχετικές αυστηρές απαγορεύσεις, μεταξύ των ετών 2003 -2010.

 

Συνολικά, το ποσοστό νοσηλείας σε αυτά τα κράτη μειώθηκε κατά 7%, σε σχέση με τα κράτη χωρίς απαγορεύσεις, αναφέρουν οι ερευνητές στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Public Health.

 

Τα ευρήματα δεν μπορούν να αποδείξουν ότι η μεταβολή αυτή οφείλεται στις απαγορεύσεις της αποστολής γραπτών μηνυμάτων , δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Alva Ferdinand, επίκουρη καθηγήτρια της A & M Σχολής Δημόσιας Υγείας, του Πανεπιστημίου Texas.

 

Ωστόσο, όπως πρόσθεσε η ίδια, η ομάδα της προσπάθησε να εξετάσει τους άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να εξηγήσουν τη μείωση αυτή,-όπως νόμοι  για την υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση σε κατάσταση μέθης, τα κινητά τηλέφωνα και τους περιορισμούς οδήγησης στους εφήβους. Παρόλα αυτά, το texting εξακολουθεί να σχετίζεται με μείωση των νοσηλειών, εξαιτίας τροχαίων ατυχημάτων.

 

Συγκεκριμένα, το όφελος παρατηρείται σε κράτη με απαγόρευση της αποστολής γραπτών μηνυμάτων, κατά κύριο λόγο, που σημαίνει ότι ο νόμος επιβάλλει να σταματούν τους οδηγούς για έλεγχο, ακόμα και με την υποψία του texting.

 

«Σύμφωνα με το νόμο ορισμένων  κρατών, θα πρέπει να συλληφθεί ο οδηγός πρώτα για κάποιο άλλο παράπτωμα, όπως υπερβολική ταχύτητα ή παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και στη συνέχεια να διαπιστωθεί ότι επιπλέον έγραφε κάποιο μήνυμα», εξήγησε  η Ferdinand και πρόσθεσε ότι τα νέα ευρήματα θα μπορούσαν να ωθήσουν αυτά τα κράτη να αλλάξουν τις πολιτικές τους.

 

Ο Jake Nelson , από το Ίδρυμα Οδικής Ασφάλειας ΑΑΑ, υποστηρίζει πως δεδομένου ότι η μελέτη επικεντρώθηκε σε ποσοστά που αφορούν μόνο στη νοσοκομειακή περίθαλψη, τα αποτελέσματα είναι μάλλον μια συντηρητική εκτίμηση του συνολικού αντίκτυπου της απαγόρευσης των γραπτών μηνυμάτων κατά την οδήγηση.

 

Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων της Αμερικής, 9 πολίτες  χάνουν  τη ζωή τους κάθε μέρα από τροχαίο, επειδή η προσοχή του οδηγού αποσπάστηκε από κάποια άλλη δραστηριότητα, όπως η χρήση του κινητού ή το φαγητό. Όπως υποστηρίζει η ίδια πηγή, το texting είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, διότι οι άνθρωποι πρέπει να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι, τα μάτια τους από το δρόμο και το μυαλό τους μακριά από αυτό που κάνουν.