06-08-2015
Αυτοκίνητο: Επικίνδυνα τοξικό το καλοκαίρι

photo

Ο ήλιος και η ζέστη του καλοκαιριού κάνουν το εσωτερικό περιβάλλον του αυτοκινήτου τοξικό , καθώς προκαλούν την έκλυση χημικών ουσιών. Όμως αυτή δεν είναι η μοναδική περίπτωση που τα χημικά βρίσκονται στο peak τους.

 

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το εσωτερικό των αυτοκινήτων είναι στην πραγματικότητα τοξικό όλο το χρόνο. Ωστόσο, υπάρχουν δύο περιπτώσεις, κατά τις οποίες οι χημικές ουσίες βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδά τους: όταν το αυτοκίνητο είναι καινούργιο και το καλοκαίρι.

 

Το καινούριο αυτοκίνητο

 

Είναι λογικό ότι όταν τα αυτοκίνητα έχουν κατασκευαστεί πρόσφατα θα φέρουν ακόμα κάποια υπολείμματα των υλικών από την παραγωγή τους και ότι οι ενώσεις απελευθερώνονται όταν τα μέρη του αυτοκινήτου αρχίζουν να χρησιμοποιούνται (καθίσματα στα οποία κάθεστε, χειριστήρια στο ταμπλό που αγγίζετε, χαλιά κλπ). Αυτές οι χημικές ουσίες είναι που προκαλούν την «οσμή του καινούριου αυτοκινήτου», την οποία άλλοι αγαπούν και άλλοι δεν μπορούν να αντέξουν.

 

Με την πάροδο του χρόνου, τα αυξημένα επίπεδα των χημικών ουσιών αρχίζουν να υποχωρούν. Υφίστανται ακόμα, αλλά σε πολύ μικρότερες δόσεις. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται «εξαέρωση».

 

Το καλοκαίρι

 

Όταν οι θερμοκρασίες στην ατμόσφαιρα είναι υψηλές, μερικά από αυτά τα τοξικά αέρια αρχίζουν να «ξυπνούν» και να κυκλοφορούν ξανά στον εσωτερικό χώρο του αυτοκινήτου. Αυτό συμβαίνει διότι η έκθεση στη θερμότητα επιταχύνει την εξαέρωση. Το ίδιο συμβαίνει και με την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία από τις ακτίνες του ήλιου.

 

Οι βλαβερές ουσίες

 

Οι χημικές ουσίες που μπορεί να ανιχνευθούν στο μέσο αυτοκίνητο είναι πάρα πολλές και μπορούν να προκαλέσουν μία ποικιλία προβλημάτων.

 

Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι υπάρχουν περίπου 275 πιθανοί μολυντές, με περίπου 50 να είναι οι πιο διαδεδομένοι. Το βινύλιο, το φθηνό πλαστικό υλικό που μοιάζει με ταπετσαρία, είναι ένα από τα χειρότερα. Άλλα τοξικά είναι η φορμαλδεΰδη, ένα συντηρητικό, επιβραδυντικό φλόγας, το οποίο προστατεύει τους επιβαίνοντες των αυτοκινήτων από τη θερμότητα του χώρου του κινητήρα και της εξάτμισης. Επίσης, τα βαρέα μέταλλα και διάφορα πλαστικά, τα οποία αποτελούν συστατικά των ταμπλό, των χειρολαβών των θυρών και των υποβραχιονίων.

 

Τα προβλήματα που δημιουργούν

 

Τα  πιο ήπια συμπτώματα από την εισπνοή αυτών των χημικών ουσιών είναι η ναυτία και ο πονοκέφαλος, τα οποία πολλοί άνθρωποι μπορεί να μην έχουν σκεφτεί ότι ενδεχομένως να σχετίζονται με το νέο τους αυτοκίνητο. Με την πάροδο του χρόνου, όμως, η παρατεταμένη έκθεση μπορεί να προκαλέσει, μεταξύ άλλων, προβλήματα στο κεντρικό νευρικό σύστημα, διαταραχή των ορμονών, απώλεια μνήμης και καρκίνο.

 

Πώς θα προστατευτείτε

 

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν επίγνωση αυτού του ζητήματος και λαμβάνουν μέτρα για τη μείωση των χημικών που χρησιμοποιούνται στους εσωτερικούς χώρους των οχημάτων. Από εκεί και πέρα, ωστόσο, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί.

 

Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσετε την εξαέρωση είναι να αερίζετε καλά το αυτοκίνητό σας, τόσο όταν είναι καινούριο, όσο και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Αμέσως μετά την αγορά του αυτοκινήτου, αφήστε τα παράθυρα ανοιχτά για όσο το δυνατόν περισσότερο, προκειμένου να απομακρυνθούν τα συσσωρευμένα χημικά και να μπει μέσα καθαρός αέρας.

 

Το καλοκαίρι, να έχετε τα παράθυρα λίγο ανοιχτά, αν είναι δυνατόν και να χρησιμοποιείτε ανθεκτικά στην υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου προστατευτικά στα παράθυρα, έτσι ώστε να κρατήσετε το φως του ήλιου μακριά από τα πλαστικά και το βινύλιο.

 

Μια άλλη σημαντική συμβουλή είναι να αφήνετε τα παράθυρα ανοιχτά για μερικά λεπτά πριν την εκκίνηση του κλιματιστικού. Έτσι θα επιτρέψετε σε ορισμένα χημικά να απομακρυνθούν πριν εγκλωβιστούν στο σύστημα κλιματισμού, όπου απλά θα ανακυκλώνονται. Φυσικά, η καλύτερη τακτική είναι να μειώσετε το χρόνο που περνάτε μέσα στο αυτοκίνητο.