17-07-2018
Μεσημεριανός ύπνος: Πώς μπορεί να σώσει τη ζωή σας

photo

Ο μεσημεριανός ύπνος σχετίζεται με μειωμένα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης αλλά και με μείωση του κινδύνου καρδιακών επεισοδίων, σύμφωνα με νέα έρευνα.

 

Στη μελέτη, συμμετείχαν περίπου 400 άνδρες και γυναίκες μέσης ηλικίας 61,4 ετών, οι οποίοι έπασχαν από υπέρταση. Αφού καταγράφηκαν διάφορες σχετικές μετρήσεις και συνυπολογίστηκαν άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης, διαπιστώθηκε ότι όσοι συνήθιζαν να κοιμούνται το μεσημέρι είχαν κατά 5% (6mmHg) χαμηλότερη μέση 24ωρη περιπατητική πίεση, σε σύγκριση με τους ασθενείς που δεν κοιμόντουσαν καθόλου κατά τη διάρκεια της ημέρας.

 

Συγκεκριμένα, οι τιμές της μέσης συστολικής πίεσής τους ήταν κατά 4% χαμηλότερες όταν ήταν ξύπνιοι (5mmHg) και κατά 6% χαμηλότερες όταν κοιμόντουσαν τη νύχτα (7mmHg).

 

Σύμφωνα με τον δρ Μανώλη Καλλιστράτο, καρδιολόγο στο Γενικό Νοσοκομείο «Ασκληπιείο Βούλας», ο οποίος παρουσίασε και την έρευνα στο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρίας Καρδιολογίας, παρόλο που η μέση μείωση της αρτηριακής πίεσης φαίνεται χαμηλή, θα μπορούσε να ελαττώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων έως 10%.

 

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι συνήθιζαν να «παίρνουν» έναν υπνάκο το μεσημέρι, παρουσίαζαν, επίσης, κατά 11% χαμηλότερα επίπεδα στην ταχύτητα του παλμικού κύματος, ενώ η διάμετρος του αριστερού κόλπου ήταν κατά 5% μικρότερη. «Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι όσοι κοιμούνται το μεσημέρι έχουν λιγότερες βλάβες από την υπέρταση στις αρτηρίες και την καρδιά τους», επεσήμανε ο δρ Καλλιστράτος.

 

Η διάρκεια του μεσημεριανού ύπνου σχετίστηκε με το «φορτίο»  της αρτηριακής υπέρτασης (ποσοστό των μετρήσεων που είναι πάνω από τα φυσιολογικά όρια την ημέρα και τη νύχτα). Οι ασθενείς που κοιμήθηκαν για 60 λεπτά το μεσημέρι είχαν κατά 4 mmHg χαμηλότερη μέση 24 ωρη συστολική πίεση και κατά 2% μεγαλύτερη μείωση κατά τη διάρκεια της νύχτας. Τα άτομα που παρουσίαζαν τη φυσιολογική μείωση της  πίεσης κατά τη νύχτα κοιμόντουσαν το μεσημέρι  κατά μέσο όρο 17 λεπτά περισσότερο από εκείνους στους οποίους δεν παρατηρούταν η φυσιολογική μείωση της πίεσης κατά τον ύπνο.

 

«Βρήκαμε ότι ο μεσημεριανός ύπνος σχετίζεται με μείωση της 24 ωρης αρτηριακής πίεσης, με μεγαλύτερη πτώση της κατά τη νύχτα καθώς και με μικρότερες βλάβες στις αρτηρίες και την καρδιά. Όσο μεγαλύτερη είναι η διάρκεια του ύπνου, τόσο χαμηλότερα είναι τα επίπεδα της συστολικής αρτηριακής πίεσης και πιθανώς απαιτούνται λιγότερα φάρμακα», κατέληξε ο δρ Καλλιστράτος.