21-09-2017
Τι είναι αυτό που καθορίζει την ηλικία της εμμηνόπαυσης;

Οι γενετικές παραλλαγές φαίνεται να επηρεάζουν την ηλικία της γυναίκας, κατά την οποία μπαίνει τόσο στην εφηβεία, όσο και στην εμμηνόπαυση, υποστηρίζει διεθνής ομάδα ερευνητών. Όμως εμπλέκονται και άλλοι παράγοντες.

Νέα ευρήματα θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ειδικούς να προβλέψουν την ηλικία της εμμηνόπαυσης στις γυναίκες, η οποία σηματοδοτεί το τέλος της αναπαραγωγικής φάσης.

Κατά μέσο όρο, εμφανίζεται γύρω στα 50. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, υπάρχει σημαντική διακύμανση στην ηλικία της εμμηνόπαυσης (περίπου 20 χρόνια), ενώ περίπου το 1 % των γυναικών τη βιώνουν πριν απο τα 40.

«Η Γενετική εξηγεί μόνο σχεδόν το ήμισυ της μεταβλητότητας, με το άλλο μισό να οφείλεται σε παράγοντες όπως το κάπνισμα. Έτσι, δεν θα είναι ποτέ σε θέση να προβλέψει με ακρίβεια την ηλικία κατά την οποία μία γυναίκα θα μπει στην εμμηνόπαυση», δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης Anna Murray, λέκτορας Γενετικής του Ανθρώπου, στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Έξετερ, στην Αγγλία.

Σύμφωνα με την ίδια, παρόλο που δεν έχουν κατανοηθεί πλήρως οι διαδικασίες που ελέγχουν την απώλεια των ωαρίων σε όλη τη ζωή των γυναικών και ως εκ τούτου οδηγούν στην εμμηνόπαυση, ακόμα και οι ανακριβείς προβλέψεις θα είναι χρήσιμες για την ενημέρωση των γυναικών σχετικά με τη γονιμότητα τους, καθώς η υπογονιμότητα αυξάνεται σημαντικά μέχρι και 10 χρόνια πριν το οριστικό τέλος της αναπαραγωγικής ηλικίας.

Στη νέα μελέτη, ερευνητές από 177 ιδρύματα σε όλο τον κόσμο ανέλυσαν το DNA περίπου 70.000 γυναικών, με ευρωπαϊκή καταγωγή. Οι επιστήμονες βρήκαν περισσότερες από 50 γενετικές παραλλαγές - συμπεριλαμβανομένων 18 που είχαν ανακαλυφθεί νωρίτερα - που φαίνεται να συνδέονται με την ηλικία κατά την οποία μία γυναίκα φτάνει στην εμμηνόπαυση.

Διαπίστωσαν, επίσης, γενετικές συνδέσεις μεταξύ της καθυστερημένης εμμηνόπαυσης και του υψηλότερου κινδύνου για καρκίνο του μαστού, αλλά και γονιδιακή επίδραση στην καθυστερημένη εφηβεία.

Η Murray προειδοποίησε ότι οι γενετικές παραλλαγές δεν φαίνεται να έχουν μεγάλη επίδραση στην ηλικία της εμμηνόπαυσης. Συγκεκριμένα μπορούν να την μεταβάλλουν μόνο κατά μερικούς μήνες ή το πολύ κατά έναν χρόνο. Αλλά, όσο περισσότερα σχετικά γονίδια ανακαλύπτονται, τόσο καλύτερα μπορούν οι επιστήμονες να προβλέψουν πότε μια γυναίκα θα βιώσει το τέλος της αναπαραγωγικής της ικανότητας.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι το περιβάλλον παίζει, επίσης, σημαντικό ρόλο. Για παράδειγμα, τα γονίδια που επιδιορθώνουν το DNA μπορεί να είναι σε θέση να βοηθήσουν στην επιδιόρθωση ορισμένων από τις βλάβες που προκαλούνται από ένα περιβαλλοντικό παράγοντα, όπως το κάπνισμα. Ωστόσο, όταν συσσωρεύεται μεγάλη βλάβη, προκαλείται ο θάνατος των κυττάρων.

Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι οι γυναίκες που καπνίζουν εισέρχονται στην εμμηνόπαυση, κατά μέσο, όρο από ένα έως δύο χρόνια νωρίτερα.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Genetics.