12-10-2017
O καλύτερος τρόπος για να ζητήσετε συγγνώμη

photo

Όλοι κάνουμε λάθη. Το ζητούμενο είναι να τα αναγνωρίζουμε και να ζητάμε συγγνώμη όταν έχουν αντίκτυπο στους γύρω μας. Όμως, η «συγγνώμη»  θέλει τρόπο.

 

 

Τι είναι, λοιπόν, αυτό που κάνει μία απολογία αποτελεσματική; Μετά από αρκετή μελέτη πάνω στο ερώτημα αυτό, ο καθηγητής Ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης, Aaron Lazare, ανέπτυξε ίσως τα πιο ισχυρά κριτήρια.

 

Βήμα 1ο: Πείτε τι αισθάνεστε

 

Για να εκφράσουμε τη μεταμέλειά μας, συνήθως, ξεκινάμε λέγοντας «λυπάμαι». Αλλά το «λυπάμαι» είναι πιο αποτελεσματικό όταν παράλληλα εκφράζουμε λεπτομερώς τα συναισθήματα μετάνοιας. Για παράδειγμα, «λυπάμαι τόσο που η έλλειψη επικοινωνίας μου σου έχει προκαλέσει τόσο θυμό» ή  «λυπάμαι τόσο και νιώθω αμηχανία και ντροπή που το σχόλιό μου προκάλεσε τέτοια αναστάτωση».

 

Αυτό που δεν είναι καθόλου εποικοδομητικό είναι να ενδώσετε και να μοιραστείτε αισθήματα εχθρότητας ή αμυντικότητας, όπως, για παράδειγμα «λυπάμαι που είσαι τόσο στενόμυαλος και επικριτικός».

 

Βήμα 2ο: Παραδεχθείτε το λάθος σας και τις επιπτώσεις του

 

Αυτό είναι το πιο δύσκολο κομμάτι, γιατί απαιτεί αποδοχή της ευθύνης για τις πράξεις ή τη συμπεριφορά μας. Ωστόσο, μπορεί να φαίνεται αδύνατο αν πραγματικά δεν πιστεύουμε ότι κάναμε λάθος ή αν οι προθέσεις μας ήταν καλές.

 

Αλλά αναρωτηθείτε: Πώς μπορεί να αισθάνεται το άλλο πρόσωπο; Τι έκανα που προκάλεσε αυτό το συναίσθημα; Θα μπορούσα να είχα κάνει κάτι διαφορετικό; Όταν θα έχετε απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα, το πιο σημαντικό είναι να αποδείξετε ότι καταλαβαίνετε πώς αισθάνεται το άλλο πρόσωπο. Και μην ζητήσετε συγγνώμη αν δεν καταφέρετε να μπείτε στα... παπούτσια του. Δεν  θα είναι πειστική.

 

Για παράδειγμα:  «Κατανοώ ότι το σχόλιό μου σε πλήγωσε και ότι αισθάνεσαι παρεξηγημένος και παραμελημένος». Στο σύντροφό σας θα μπορούσατε να πείτε: «Ξέρω ότι ήταν λάθος εκ μέρους μου να σου βάλω τις φωνές μπροστά σε ολόκληρη την οικογένεια και ότι είσαι θυμωμένος επειδή έχω μειώσει την αξιοπιστία σου με τα παιδιά. Είμαι σίγουρη ότι ήταν ενοχλητικό και ήταν λάθος μου».

 

Αν όμως υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβολία από την άλλη πλευρά, αφήστε τις εξηγήσεις. Προσπαθώντας να εξηγήσετε τη συμπεριφορά σας μπορεί να δώσετε την εντύπωση ότι βρίσκεστε σε άμυνα ή ότι βρίσκετε δικαιολογίες.  Να θυμάστε ότι το ζητούμενο είναι να αποκατασταθεί η σχέση και όχι να δικαιωθείτε.

 

Αν χρειαστεί να ρίξετε φως στις αιτίες της συμπεριφοράς σας συνεχίστε να λαμβάνετε την ευθύνη για την αρνητική επίδραση που είχε. Η φράση «Εγώ πραγματικά δεν ήξερα ότι θα προσβληθείς» είναι μια δικαιολογία και όχι μια καλή εξήγηση. Και το «κλαψούρισμα» ότι δεν είχατε κακή πρόθεση δεν ωφελεί. Για καλύτερο αποτέλεσμα πείτε: «δεν είναι δικαιολογία, αλλά θέλω να ξέρεις ότι ο πατέρας μου είχε ένα εγκεφαλικό επεισόδιο και ήμουν τόσο τρελαμένη μέχρι να φτάσουμε στο νοσοκομείο που ξέχασα να σε πάρω τηλέφωνο».

 

Βήμα 3ο: Αποκαταστήστε τη σχέση

 

Οι καλές απολογίες περιλαμβάνουν κάποιου είδους αποζημίωση, είτε πραγματική, είτε συμβολική. Ίσως να δημιουργήσετε μια ευκαιρία για το πρόσωπο που φέρατε σε δύσκολη θέση, προκειμένου να ανακτήσετε την αξιοπιστία σας ή να παραδεχτείτε το λάθος σας μπροστά σε άλλους. Σε πολλές σχέσεις, ωστόσο, μια αγκαλιά είναι αρκετή.

 

Συχνά, το μόνο που χρειάζεται να κάνει κανείς είναι να εξηγήσει τι πρόκειται να κάνει διαφορετικά την επόμενη φορά, έτσι ώστε να μην επαναληφθεί η «παραβατική» πράξη ή συμπεριφορά. Αυτό θα σας βοηθήσει να αποκαταστήσετε την εμπιστοσύνη και να εξομαλύνετε τη σχέση. Αν δεν είστε σίγουροι για το ποιος είναι ο σωστός τρόπος, απλώς ρωτήστε: «Υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω για να νιώσεις καλύτερα;».

 

Πολύ σημαντικό, επίσης, είναι να κρατήσετε τις οποιεσδήποτε υποσχέσεις δώσετε. Όταν αισθανόμαστε ένοχοι ή αμήχανοι, δίνουμε πολλές υποσχέσεις προκειμένου να μας συγχωρέσουν. Αν η άλλη πλευρά ζητά κάτι που δεν μπορείτε να δώσετε, ξεκαθαρίστε το, αλλά βεβαιώστε τη ότι θα κάνετε ό,τι περνάει από το χέρι σας, προκειμένου να νιώσει καλύτερα.