08-10-2015
ΣΧΚ: Οι τροφές που... κουράζουν περισσότερο

photo

Υπάρχουν ορισμένες τροφές που μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα του συνδρόμου χρόνιας κόπωσης. Δείτε ποιες είναι και τι μπορείτε να τρώτε αντί για αυτές.

 

Δεν μας προσφέρουν όλες οι τροφές τη μακροχρόνια ενέργεια που χρειαζόμαστε. Στην πραγματικότητα, κάποιες από αυτές μπορούν ακόμα και να μας «ρουφήξουν» αργότερα. Τα άτομα με σύνδρομο χρόνιας κόπωσης (ΣΧΚ) είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αποφεύγουν τα τρόφιμα που μπορεί να προκαλέσουν παρόμοια συμπτώματα με αυτά που χαρακτηρίζουν την κατάστασή τους (έντονη κόπωση, μυϊκοί πόνοι, πονοκέφαλοι, ακόμη και διανοητική σύγχυση).

 

Καφεΐνη

 

Μπορεί να «ξυπνάτε» όταν πίνετε ένα φλιτζάνι καφέ, αλλά μπορεί επίσης να έχετε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα όταν η δράση της υποχωρήσει. Επιπλέον, η διεγερτική καφεΐνη είναι πιθανό να διαταράξει τον ύπνο σας, κάτι που ενδέχεται να επιδεινώσει τα συμπτώματά σας (αυτό δεν έχει μελετηθεί σε τυποποιημένες δοκιμές). Οι άνθρωποι που πάσχουν από το σύνδρομο είναι ούτως ή άλλως δύσκολο να έχουν καλό ύπνο, αλλά όταν καταναλώνουν καφεΐνη, η κατάσταση επιδεινώνεται. Αν είστε λάτρεις του καφέ, προτιμήστε τον ντεκαφεϊνέ ή περιορίστε την ημερήσια κατανάλωση σε ένα φλιτζάνι half-caf (μισός ντεκαφεϊνέ - μισός με καφεΐνη) το πρωί.

 

Ζάχαρη

 

Η προσθήκη ζάχαρης στις τροφές είναι ούτως ή άλλως ένα διατροφικό «όχι». Ωστόσο, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για ένα άτομο που πάσχει από σύνδρομο χρόνιας κόπωσης. Είναι φυσικό να επιθυμεί κανείς ζαχαρούχα τρόφιμα όταν είναι κουρασμένος και να ψάχνει για κάτι «ανεβαστικό». Όμως, η ζάχαρη προσφέρει ενέργεια τη στιγμή που καταναλώνεται, αλλά λίγο αργότερα η ενέργεια αυτή χάνεται.

 

Όλες οι μορφές ζάχαρης ενεργούν με τον ίδιο τρόπο στο σώμα, είτε πρόκειται για λευκή, είτε για καστανή, είτε για ακατέργαστη ζάχαρη. Όχι μόνο προάγουν τη φλεγμονή, αλλά ο οργανισμός χρησιμοποιεί και πολλά θρεπτικά συστατικά, προκειμένου να τις επεξεργαστεί.  Αντικαταστήστε τα τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρόσθετα σάκχαρα με τρόφιμα χωρίς ζάχαρη (αν και μπορείτε να προσθέσετε μια μικρή ποσότητα μελιού για γεύση).

 

Ακόμα καλύτερα, αν επιθυμείτε κάτι γλυκό, επιλέξτε φρούτα. Επειδή περιέχουν ζάχαρη θα σας βοηθήσουν να ικανοποιήσετε την επιθυμία σας για γλυκό και θα σας δώσουν κάποια ενέργεια. Παράλληλα όμως, θα τροφοδοτήσουν τον οργανισμό σας με βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες.

 

Τηγανητά

 

Όταν τα τρόφιμα τηγανίζονται σε λάδι, συνήθως μαγειρεύονται σε τόσο υψηλή θερμοκρασία που παράγονται σε αυτά επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες. Όταν αυτές οι ελεύθερες ρίζες καταναλώνονται, μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονές στο σώμα και, κατά συνέπεια, συμπτώματα χρόνιας κόπωσης.

 

Αντί να τρώτε τηγανητά, προτιμήστε τα ψητά ή στον ατμό φαγητά. Τα γλυκά που είναι τηγανητά, όπως τα ντόνατς, θα πρέπει να υπάγονται στα «απαγορευμένα».

 

Λευκό ρύζι και ζυμαρικά

 

Όπως και με την υπερβολική προσθήκη ζάχαρης, η κατανάλωση τροφίμων όπως το άσπρο ρύζι και τα ζυμαρικά μπορούν να ανεβάσουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας γρήγορα και να αυξήσουν τα επίπεδα της ενέργειάς σας, αλλά μόνο προσωρινά, με αποτέλεσμα να εμφανιστεί κόπωση λίγο αργότερα.

 

Σταθεροποιήστε τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας με την κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως (καστανό ρύζι, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, κινόα κ.ά). Επειδή το σώμα χωνεύει αυτές τις τροφές με βραδύτερο ρυθμό από ό, τι τις επεξεργασμένες, θα έχετε περισσότερη ενέργεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

 

Υδρογονωμένα έλαια

 

Τα έλαια αυτά, τα οποία μπορεί να βρίσκονται στη μαργαρίνη, τις σοκολάτες, τα μίγματα για κέικ, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, ακόμη και στις φαινομενικά αθώες κρέμες για καφέ, μπορεί να είναι δύσκολο να αποφευχθούν, όμως πρέπει. Όπως και η ζάχαρη, τα υδρογονωμένα έλαια προάγουν τη φλεγμονή στο σώμα, η οποία μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα του συνδρόμου χρόνιας κόπωσης.

 

Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στις διατροφικές ετικέτες των αγαπημένων σας τροφίμων. Χρησιμοποιήστε γάλα αντί για κρέμα στον καφέ σας και φτιάξτε το κέικ από την αρχή, μόνοι σας και όχι χρησιμοποιώντας ένα μίγμα. Μια άλλη έξυπνη στρατηγική είναι να αντικαταστήσετε την αγαπημένη σας σοκολάτα με μαύρη σοκολάτα, η οποία περιέχει τις υγιεινές πολυφαινόλες που μπορούν πραγματικά να ανακουφίσουν τα συμπτώματά σας, σύμφωνα με μια μελέτη στην επιθεώρηση Nutrition Journal. Ή δοκιμάστε ένα φλιτζάνι κακάο από  μαύρη σοκολάτα και γάλα χωρίς λιπαρά.