21-08-2017
10 πράγματα που δεν ξέρετε για την ινομυαλγία

photo

Ενώ δεν είναι απειλητική για τη ζωή, η ινομυαλγία έχει σοβαρό αντίκτυπο στη καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των πασχόντων.

Εσείς πονάτε αλλά ποιος σας πιστεύει; Εφόσον δεν υπάρχουν αποδείξεις (φλεγμονή, κάταγμα, θλάση μυών κοκ), ο πόνος χαρακτηρίζεται αυθαίρετα από το περιβάλλον σας ως «αναίτιος» και οι αμφισβητήσεις πέφτουν... βροχή. Κι όμως, ο πόνος σας είναι υπαρκτός και έχει αιτία την ινομυαλγία.

Όσα πρέπει να ξέρετε για το σύνδρομο

1. Δεν προκαλεί μόνο πόνο: Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των Ηνωμένων Πολιτειών, μαζί με τον πόνο και την ευαισθησία, πολλοί πάσχοντες βιώνουν και ακαμψία (ειδικά το πρωί), μυρμήγκιασμα ή μούδιασμα στα χέρια ή στα πόδια, πονοκεφάλους, προβλήματα στον ύπνο και έντονη κόπωση.

2. Μπορεί να διαγνωστεί: Επειδή η πηγή του πόνου παραμένει υπό εξέταση, δεν σημαίνει ότι οι γιατροί δεν μπορούν να διαγνώσουν την ινομυαλγία. Το Αμερικανικό Κολέγιο Ρευματολογίας έχει εντοπίσει 18 σημεία ιδιαίτερης ευαισθησίας. Εάν κάποιος αισθάνεται πόνο στα 11 από τα 18 αυτά τα σημεία -και με την προϋπόθεση ότι έχουν αποκλειστεί άλλες αιτίες- τότε πρόκειται για ινομυαλγία.

3. Φαίνεται ότι προέρχεται από το νευρικό σύστημα: Η πιο ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση είναι ότι υπάρχει μια διαταραχή του νευρικού συστήματος, που αλλάζει το όριο στο οποίο ο πόνος γίνεται αντιληπτός. Η έρευνα στηρίζει αυτήν την υπόθεση: Μια μελέτη του 2015, από τη Γερμανία, διαπίστωσε ότι το νευρικό σύστημα των πασχόντων από ινομυαλγία ανταποκρίνεται στον πόνο διαφορετικά από ό,τι εκείνων που δεν πάσχουν.

4. Το στρες συμβάλλει στην εμφάνισή της: Πολλές έρευνες που γίνονται στον κόσμο για να εντοπιστούν τα αίτια που προκαλούν την ινομυαλγία έδειξαν ότι καθοριστικό ρόλο στην πρόοδο αυτής της ασθένειας  παίζει το στρες. Χαρακτηριστικές καταστάσεις που απομονώθηκαν σε ασθενείς έδειξαν ότι επώδυνα γεγονότα της καθημερινότητας, όπως ο θάνατος αγαπημένου προσώπου, η ανάληψη μιας ευθύνης και κάθε είδους ένταση σε επαγγελματικό επίπεδο, ακόμη και σε προσωπικές καταστάσεις, αυξάνουν τις ινομυαλγικές κρίσεις. Το στρες λοιπόν φαίνεται ότι είναι ένας καθοριστικός παράγοντας πρόκλησης της ινομυαλγίας.

5. Η βιταμίνη D μπορεί να παίζει ρόλο: Έρευνα του 2014, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pain, διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που υποφέρουν από χρόνιο πόνο εξαιτίας της ινομυαλγίας, ενδεχομένως να ωφεληθούν από τη λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D, αν εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα της συγκεκριμένης βιταμίνης στον οργανισμό τους. Σε ασθενείς με ινομυαλγία, τα επίπεδα της βιταμίνης D θα πρέπει να παρακολουθούνται, ιδιαίτερα τον χειμώνα, όταν τα επίπεδα μπορεί να είναι χαμηλότερα, λόγω της μειωμένης έκθεσης στον ήλιο.

6. Είναι στενά συνδεδεμένη με μια άλλη πάθηση: Ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι, σύμφωνα με την εμπειρία τους, η ινομυαλγία είναι στενά συνδεδεμένη με το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης (ΣΧΚ). Οι δύο καταστάσεις έχουν κοινά συμπτώματα, όπως ο πόνος και η κούραση. Ωστόσο, ενώ η κόπωση είναι πιο εμφανής μεταξύ των ασθενών με ΣΧΚ, στην περίπτωση της ινομυαλγίας, πιο εμφανής είναι ο πόνος. Επίσης, ενώ η ινομυαλγία φαίνεται να έρχεται σταδιακά και να «οικοδομείται» με την πάροδο του χρόνου, το ΣΧΚ μπορεί να έρθει πολύ γρήγορα και να κορυφωθεί μέσα σε λίγες ημέρες.

7. Είναι πιο συχνή στις γυναίκες: Οι γυναίκες έχουν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από ινομυαλγία, σε σύγκριση με τους άνδρες, αν και ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό δεν είναι γνωστός. Επίσης, ενώ μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, τείνει να επηρεάζει τις γυναίκες στη δεκαετία των '40 και άνω. Πιστεύεται ακόμη ότι υπάρχει κληρονομική προδιάθεση.

8. Τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν

Οι παραδοσιακές θεραπείες (αντιφλεγμονώδη κλπ) συνήθως δεν είναι αποτελεσματικές. Ωστόσο, υπάρχουν και φάρμακα για την αντιμετώπιση της ινομυαλγίας, τα οποία δρουν στο νευρικό σύστημα. Ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να χορηγηθούν και αντικαταθλιπτικά για την αντιμετώπιση όχι μόνο των καταθλιπτικών συμπτωμάτων αλλά και του πόνου και των προβλημάτων ύπνου.

9. Ο τρόπος ζωής: Οι εναλλακτικές θεραπείες, οι τεχνικές χαλάρωσης, η διατροφή και κυρίως η άσκηση παίζουν σημαντικό ρόλο στη θεραπεία. Πολλοί πάσχοντες συχνά βρίσκουν ανακούφιση μέσω της σωματικής δραστηριότητας και τεχνικών μείωσης του στρες, όπως η γιόγκα και υγιεινή διατροφή.  Το θέμα δεν είναι μόνο να αντιμετωπιστεί ο πόνος με ένα χάπι. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτιών του πόνου.

10. Μπορεί να θεραπευτεί: Ένας συνδυασμός φαρμάκων και αλλαγών στον τρόπο ζωής μπορούν να θεραπεύσουν την ινομυαλγία. Μερικοί άνθρωποι θα βελτιώσουν ένα ορισμένο ποσοστό και, στη συνέχεια, απλά θα πρέπει να διαχειρίζονται τα συμπτώματα που παραμένουν. Άλλοι, όμως, απαλλάσσονται εντελώς από το σύνδρομο και αυτός είναι πάντα ο θεραπευτικός στόχος.