19-12-2017
5 πράγματα που μας έμαθαν «λάθος» για το κρυολόγημα

photo

Μεταδόθηκαν από στόμα σε στόμα, από γενιά σε γενιά και μας ακολουθούν ακόμα. Οι μύθοι που κυκλοφορούν, σχετικά με το κρυολόγημα, δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο την προσπάθειά μας να προστατευθούμε από αυτό.

 

Από το πώς θα ντυθούμε, μέχρι το πώς θα φερθούμε, υπάρχουν κάποιες πληροφορίες που όχι μόνο δεν βοηθούν, αλλά και μας αποπροσανατολίζουν από τα επιστημονικά αποδεδειγμένα προληπτικά μέτρα. Δείτε 5 λανθασμένες συμβουλές των μαμάδων και των γιαγιάδων μας, οι οποίες ακόμα κι αν δεν αποτελούν διαχρονικούς μύθους, σίγουρα είναι η «μισή» αλήθεια.

Μην βγεις έξω με βρεγμένα μαλλιά θα κρυώσεις

Αν βγείτε έξω με βρεγμένα μαλλιά μπορεί να κρυώσετε, αλλά κατά μία άλλη έννοια: θα νιώστε κρύο. Τα κρυολογήματα προκαλούνται από ιούς και τα βρεγμένα μαλλιά σας δεν επηρεάζουν τον κίνδυνο να έρθετε σε επαφή με  έναν από αυτούς. Αυτό που επηρεάζει είναι τα σταγονίδια από βήχα ή φτάρνισμα μολυσμένου ατόμου, τα οποία ενδέχεται να έχουν εγκατασταθεί σε επιφάνειες (τις οποίες εσείς μετά θα πιάσετε) ή να αιωρούνται στον αέρα.

Το εμβόλιο μπορεί να προκαλέσει γρίπη

Σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων, το εμβόλιο νεκρούς ιούς γρίπης ή τμήματα του ιού, γι' αυτό και δεν προκαλεί νόσο. Μετά τον εμβολιασμό μπορεί να αντιμετωπίσετε παρενέργειες, όπως μυϊκό πόνο, οίδημα στο σημείο της ένεσης, ήπιο πυρετό και πονοκεφάλους, αλλά αυτά είναι αντιδράσεις στην ανοσοποίηση και όχι σημάδι ότι μολυνθήκατε. Επίσης, το εμβόλιο της γρίπης τίθεται σε ισχύ μετά από δύο εβδομάδες, οπότε αν τύχει να αρρωστήσετε κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, αυτό θα συμβεί επειδή δεν είστε ακόμη πλήρως προστατευμένοι.

Πάρε βιταμίνη C για να αποφύγεις το κρυολόγημα

Ενώ πολλοί από εμάς γνωρίζουμε ότι λαμβάνοντας επιπλέον βιταμίνη C, κατά την περίοδο έξαρσης των ιώσεων, μπορούμε να προστατευτούμε, η έρευνα σχετικά με το αν κάτι τέτοιο λειτουργεί ή όχι, έχει αντιφατικά αποτελέσματα. Το 2013, μια ανασκόπηση σχετικών μελετών, οι οποίες δημοσιεύτηκαν κατά την περίοδο 1940-2004, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι μεγάλες δόσεις βιταμίνης C δεν φαίνεται να προστατεύουν από τις ιώσεις, αλλά μπορούν να μειώσουν τη διάρκειά τους. Η βιταμίνη C, λοιπόν, μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, έτσι ώστε ο οργανισμός να καταπολεμήσει τη λοίμωξη καλύτερα. Ωστόσο, από μόνη της δεν μπορεί να την εμποδίσει ή να την θεραπεύσει.

Αν μείνεις μακριά από τους αρρώστους δεν θα «κολλήσεις»

Σίγουρα, το να αποφεύγετε τους αρρώστους είναι ένας τρόπος για να μειώσετε τις πιθανότητες να αρρωστήσετε, ωστόσο αυτό δεν αποτελεί μια «αλάνθαστη» στρατηγική. Σύμφωνα με την Αμερικανική Πνευμονολογική Εταιρία, οι άνθρωποι μπορούν να μεταδώσουν τη γρίπη πριν καν γνωρίζουν και οι ίδιοι ότι  είναι άρρωστοι, ξεκινώντας μία ημέρα πριν από την εκδήλωση των συμπτωμάτων τους έως και πέντε έως επτά ημέρες μετά. Επιπλέον, υπάρχει και ο παράγοντας «αφή»: Οι ιοί μπορούν να μεταφερθούν μέσω της «χέρι-με-χέρι» επαφής ή της επαφής με μολυσμένα αντικείμενα ή επιφάνειες. Έτσι ακόμα κι αν δεν βρίσκεστε κοντά σε άρρωστο άτομο, μπορεί να εκτεθείτε στον ιό αγγίζοντας μια μολυσμένη επιφάνεια και στη συνέχεια αγγίζοντας το πρόσωπό σας.

Ντύσου καλά να μην κρυώσεις

Όταν έρχεστε αντιμέτωποι με έναν ιό, είτε είστε ντυμένοι σαν κρεμμύδι, είτε είστε μισόγυμνοι, ο κίνδυνος  παραμένει ίδιος.  Τον ιό μπορείτε να τον «αρπάξετε», ακόμα και μιλώντας με ένα πρόσωπο, όταν τα μολυσμένα σταγονίδια έρθουν σε επαφή με τη μύτη, το στόμα ή τα μάτια σας. Σε αυτήν την περίπτωση, δεν μπορείτε να προστατευτείτε ακόμη και αν φοράτε 15 μπλούζες.

Βασικό: Μην αγγίζετε μάτια, μύτη και στόμα, αν προηγουμένως δεν έχετε πλύνει τα χέρια σας.