24-12-2015
Οι κρυμμένες θερμίδες στο αλκοόλ (πίνακας)

photo

Καλό θα ήταν, να γνωρίζεις τις διατροφικές παγίδες που κρύβονται πίσω από την κατανάλωση αλκοόλ για να το πιείς χωρίς να... σε «πιεί».

Γράφει ο Χρήστος Λεων. Βλάχος Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Το αλκοόλ είναι το βασικό συστατικό των ποτών. Θεωρείται πηγή ενέργειας, αφού διασπάται από τον οργανισμό, αποδίδοντας 7 θερμίδες ανά γραμμάριο, περισσότερες από εκείνες των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων (4 θερμίδες ανά γραμμάριο) και λίγο λιγότερες από εκείνες του λίπους (9 θερμίδες ανά γραμμάριο). H διαφορά είναι ότι οι θερμίδες από το αλκοόλ είναι «κενές», αφού το αλκοόλ δεν έχει καμία θρεπτική αξία, δηλαδή κανένα θρεπτικό συστατικό. Kατ' εξαίρεση, ορισμένα αλκοολούχα ποτά περιέχουν θρεπτικά συστατικά (πχ. η μπύρα βιταμίνες του συμπλέγματος B, μαγνήσιο και φώσφορο και το κόκκινο κρασί σίδηρο και αντιοξειδωτικά).

Όσο περισσότερο αλκοόλ περιέχουν τα διάφορα αλκοολούχα ποτά, τόσο περισσότερες είναι οι θερμίδες τους. Eκτός όμως από τη ποσότητα του αλκοόλ, το θερμιδικό περιεχόμενο καθορίζεται και από τα υπόλοιπα συστατικά, κυρίως στα ανάμεικτα ποτά. Έτσι, όταν προσθέτουμε αναψυκτικά, χυμούς, ζάχαρη ή άλλα συστατικά, οι θερμίδες τους γίνονται ακόμα περισσότερες. Τέλος, εκτός από τις θερμίδες των αλκοολούχων ποτών αυτών καθαυτών, η κατανάλωση τους, σχεδόν πάντα, πηγαίνει χέρι-χέρι με πολλά ανθυγιεινά σνακ, τα οποία είναι πλούσια σε αλάτι και λιπαρά, με αποτέλεσμα η αύξηση του σωματικού βάρους να διευκολύνεται ακόμη περισσότερο.

Στον πίνακα που ακολουθεί αναφέρονται ενδεικτικά οι θερμίδες των ποτών που καταναλώνονται πιο συχνά:

Ποτό (% περιεκτικότητα 
σε αλκοόλ)

Ποσότητα (ml)

Αλκοόλ (γρμ)

Θερμίδες

Μπύρα

Μπύρα (4%)

250

10

107

Μπύρα χωρίς αλκοόλ

250

-

38

Κρασί

Κρασί λευκό, ξηρό

120

11

80

Κρασί κόκκινο ή ροζέ

120

12

85

Κρασί γλυκό

120

12

85

Sangria

120

14

95

Porto

120

11

120

Σαμπάνια

120

12

100

Διάφορα οινοπνευματώδη

(με 40 % αλκοόλ)

Ουίσκι, τζίν, βότκα, ρούμι, ούζο

45

14

100

Cocktail

Bloody Mary

-

-

115

Caipiroska

150

-

180

Caipirinha

150

-

180

Cuba Libre

150

 

140

Daiquiri

150

-

220

Margarita

100

-

150

Mojito

150

-

220

Pina Colada

-

-

350

Tequila Sunrise

150

 

170


Και τι να κάνω;

Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ σε 1-2 ποτηράκια την ημέρα.

  1. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ στην παραλία. Σε αντίθεση με όσα πιστεύουν οι περισσότεροι, το αλκοόλ είναι διουρητικό, με αποτέλεσμα την αφυδάτωση του οργανισμού. Με λίγα λόγια, η θεωρία που λέει να πιώ για παράδειγμα μια παγωμένη μπυρίτσα να ξεδιψάσω, δεν ισχύει.
  2. Αποφύγετε την κατανάλωση ποτών με μεγάλο ποσοστό αλκοόλ (πχ. ουίσκι, τζίν, βότκα, ρούμι, ούζο κτλ.). Προτιμήστε ποτά με χαμηλό ποσοστό αλκοόλ (πχ. Μπύρα με ή ακόμα καλύτερα χωρίς αλκοόλ, λευκό κρασί, Sangria κτλ.)
  3. Αν πάλι δεν μπορείτε να κάνετε χωρίς αυτά, καλό είναι να αποφύγετε την ανάμιξη τους (πχ. Ουίσκι-κόλα, τζίν τόνικ, Cocktails που περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης κτλ.). Προτιμήστε την ανάμιξη τους με αναψυκτικά τύπου Light ή Zero.
  4. Ωραία ιδέα για να απολαύσετε το Cocktail σας χωρίς ενοχές, είναι να αντικαταστήστε την ζάχαρη και τη σόδα που πιθανώς απαιτείται για την παρασκευή του, με sprite zero. Η sprite από μόνη της είναι γλυκιά και θα δώσει στο Cocktail σας τη γεύση που του αρμόζει.
  5. Μην πίνετε με άδειο στομάχι! Είναι σχεδόν σίγουρο ότι η πείνα, θα σας οδηγήσει στην κατανάλωση κάποιου ανθυγιεινού σνακ. Συνδυάστε το ποτό σας με ένα ωραίο καλοκαιρινό, ελαφρύ γεύμα.
  6. Τέλος, επειδή υπάρχουν πολύ επιτήδειοι που, προκειμένου να αποφέρουν χρήματα εις βάρος μας, προσφέρουν ποτά αμφιβόλου ποιότητας, προσέξτε πού και τι πίνετε. Με άλλα λόγια προσέξτε τις λεγόμενες «μπόμπες» που κυκλοφορούν. Αν δεν γνωρίζετε την ποιότητα των ποτών του καταστήματος που πρόκειται να επισκεφτείτε, προτιμήστε τα εμφιαλωμένα.

 

Πηγή