05-02-2016
Ανακάλυψαν τι είναι αυτό που προκαλεί τη γήρανση

Ένα βήμα πιο κοντά στην ανάπτυξη θεραπειών για την αντιμετώπιση της γήρανσης βρίσκονται οι επιστήμονες, καθώς ανακάλυψαν τι είναι αυτό που την προκαλεί.

Ερευνητές  του Πανεπιστημίου του Νιούκαστλ, σε συνεργασία με άλλες επιστημονικές ομάδες από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αμερική, βρήκαν για πρώτη φορά έναν τρόπο για να ανανεώσουν τα γερασμένα κύτταρα. «Πρωταγωνιστές» στο εγχείρημα αυτό ήταν τα μιτοχόνδρια (οι «μπαταρίες» των κυττάρων), τα οποία όπως απέδειξαν αδιαμφισβήτητα είναι απαραίτητα στη διαδικασία της γήρανσης. Μάλιστα, όταν τα μιτοχόνδρια απομακρύνθηκαν από τα γερασμένα κύτταρα, απέκτησαν μία μορφή παρόμοια με αυτήν των νεαρότερων κυττάρων.

Η ανακάλυψη ότι τα μιτοχόνδρια είναι σημαντικοί παράγοντες ενεργοποίησης της γήρανσης των κυττάρων φέρνει τους επιστήμονες ένα βήμα πιο κοντά στην ανάπτυξη θεραπειών για την αντιμετώπισή της, με τη στόχευση τους.

Μια σειρά από πειράματα Γενετικής σε ανθρώπινα κύτταρα που αναπτύχθηκαν στο εργαστήριο, εξάλειψαν με επιτυχία την πλειονότητα (αν όχι όλα) των μιτοχονδρίων από τα γερασμένα κύτταρα.

Τα κύτταρα μπορούν φυσιολογικά να απομακρύνουν τα ελαττωματικά μιτοχόνδριά τους, μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται «μιτοφαγία».

Οι επιστήμονες τα «εξαπάτησαν» να προβούν σε αυτή τη διαδικασία, σε μεγάλη κλίμακα, έως ότου όλα τα μιτοχόνδρια των κυττάρων αφαιρεθούν φυσικά.

Με έκπληξη διαπίστωσαν τότε ότι, μετά την απώλεια των μιτοχονδρίων τους, τα γερασμένα κύτταρα παρουσίασαν παρόμοια χαρακτηριστικά με τα νεότερα κύτταρα, δηλαδή ανανεώθηκαν.

«Αυτή είναι μια πολύ συναρπαστική και εκπληκτική ανακάλυψη. Είχαμε ήδη κάποιες ενδείξεις ότι τα μιτοχόνδρια έπαιζαν ρόλο στη γήρανση των κυττάρων, αλλά οι επιστήμονες σε όλο τον κόσμο αγωνίζονταν για να καταλάβουν πώς ακριβώς και σε ποιο βαθμό εμπλέκονται. Αυτά τα νέα ευρήματα τονίζουν ότι τα μιτοχόνδρια είναι πραγματικά απαραίτητα για τη γήρανση των κυττάρων», εξηγεί ο λέκτορας δρ Joao Passos του Ινστιτούτου για τη Γήρανση.

Οι ερευνητές αποκρυπτογράφησαν, επίσης, ένα νέο μηχανισμό με τον οποίο τα μιτοχόνδρια συμβάλλουν στη γήρανση. Πρόκειται για τη μιτοχονδριακή βιογένεση, την πολύπλοκη διαδικασία μέσω της οποίας τα μιτοχόνδρια αναπαράγουν τον εαυτό τους, η οποία φάνηκε ότι είναι μια σημαντική κινητήρια δύναμη της κυτταρικής γήρανσης.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση EMBO Journal.