08-02-2016
Τάσος Παπαλαζάρου: Με σωστή διατροφή Ζούμε καλύτερα!

photo

 

Από την Κατερίνα Βουρλάκη

 

Γνωριστήκαμε και συνεργαστήκαμε πριν από μερικά χρόνια. Αυτό που μου έκανε πάντα εντύπωση είναι η απόλυτη συνέπεια του. Ποτέ δεν παρέκκλινε σε οτιδήποτε είχαμε συμφωνήσει. Πάντα τυπικός, ενδελεχής στις συζητήσεις του, παρατηρητικός στις συναναστροφές του, διορατικός στη δουλειά του. Με άλλα λόγια ένας άνθρωπος που θέλει να πάει μπροστά στη δουλειά του, με τη δουλειά του. Φέτος τον βλέπουμε κάθε Σάββατο μαζί με τη Ζέτα Δούκα να παρουσιάζουν την εκπομπή «Ζω καλύτερα». Ο Τάσος Παπαλαζάρου είναι, αν όχι ο άνθρωπος που μπορεί να μας κάνει να ζούμε καλύτερα, σίγουρα να τρώμε σωστότερα!

  • Τι ήταν αυτό που σε έκανε να ασχοληθείς με τη διατροφολογία-διαιτολογία; Ήταν επιλογή ή «μπήκες» σε αυτό τυχαία και μετά σε κέρδισε;

Από μαθητής ενδιαφερόμουν για τη διατροφή. Θυμάμαι ότι οποίο άρθρο για τροφές / διατροφή έβρισκα μου κέντριζε το ενδιαφέρον. Βέβαια, στην πορεία και από τα φοιτητικά μου χρόνια και μετά  διαπίστωσα ότι η επιστήμη που επέλεξα να ασχοληθώ είναι ένα νέο επιστημονικό πεδίο με τεράστιο ενδιαφέρον.

  • Η τηλεόραση «κλέβει» από την επιστήμη ή μπορούν να συνδυαστούν και τα δύο ισάξια, χωρίς εκπτώσεις σε κανένα επίπεδο;

Ένας από τους κανόνες που διέπει την τηλεόραση είναι αυτό που λες να το κάνεις με όσο πιο απλά λόγια μπορείς. Αυτός ο κίνδυνος της υπεραπλούστευσης ελλοχεύει την πιθανότητα να «ροκανίσεις»  την «επιστημονικότατα» σου. Αν καταφέρεις να ισορροπήσεις πέτυχες.

  • Ποιες διαφορές βλέπεις στις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων από την ημέρα που ξεκίνησες μέχρι σήμερα;

Μεγάλες διαφορές βλέπω. Όταν πρωτοξεκινούσα, ήταν η περίοδος που άνοιγαν τα πρώτα φαστφουντάδικα κι όλοι αναρωτιόμασταν πως ο Έλληνας θα απαρνηθεί το σουβλάκι του για να τρώει burgers. Επίσης ήταν το διάστημα που οι επιχειρηματίες έλεγαν  «άνοιξε ένα τυροπιτάδικο» και όλοι αναρωτιόμασταν πως μπορεί να «πιάσει» κάτι που πολύ εύκολα κάνω και στο σπίτι μου. Οι δυο αυτές αυτοκρατορίες που χτισθήκαν, στηριζόμενες βέβαια στο δυτικόφερτο προχωρημένο marketing, άλλαξαν τα διατροφικά μας ήθη. Μου θυμίζει πολύ αυτό που μας συμβαίνει ως χώρα σε οικονομικό επίπεδο: μας έδιναν  φτηνό και άκοπο χρήμα και τώρα μας στέλνουν τον λογαριασμό. Έτσι και στη διατροφή: μας ταΐζουν αυτό που θέλουν και σιγά σιγά έρχεται ο λογαριασμός που θα αφορά την υγεία μας.

  • Ποιες σημαντικές διαφορές βλέπεις στο πως αντιμετωπίζει η επιστήμη την παχυσαρκία σε σχέση με παλαιότερα.

Νομίζω ότι αντιμετωπίζεται η παχυσαρκία σήμερα περισσότερο πολυεπίπεδα και οι προσεγγίσεις του σήμερα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας απ ότι παλιότερα. Δηλαδή, η φιλοσοφία του πάρε ένα χάπι ή μπες σε ένα μηχάνημα  ή κάνε αυτή τη διάσημη στερητική δίαιτα έχει σχεδόν εκλείψει. Ο κόσμος αρχίζει να αντιλαμβάνεται ότι ο έλεγχος βάρους είναι θέμα ενεργειακού ισοζυγίου, δηλαδή θα πρέπει να αυξήσει τη δραστηριότητα του και νε προσπαθήσει να αλλάξει τον τρόπο που σκέπτεται και αισθάνεται απέναντι στο φαγητό. Στο τελευταίο σκέλος, της τροποποίησης της συμπεριφοράς έχει στραφεί και το ερευνητικό ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια κι έχουν αναπτυχτεί τεχνικές ώστε να το καταφέρουμε αυτό πιο αποτελεσματικά

  • Ποιος είναι ο λόγος που οι περισσότεροι άνθρωποι αγνοούν την σταδιακή αύξηση βάρους και φτάνουν στην παχυσαρκία;

Τρώμε για πολλούς και διάφορους λόγους. Τρώμε γιατί είμαστε χαρούμενοι, λυπημένοι, στρεσαρισμένοι, το φαγητό αποτελεί μια εύκολη και γρήγορη πρόσβαση στην ευχαρίστηση (κάτι που εκλείπει από τη σημερινή εποχή με τους γρήγορους ρυθμούς της), καθώς επίσης τρώμε γιατί παρασυρόμαστε από τις μεγάλες μερίδες των εστιατορίων και τις προσφορές των σουπερμάρκετ και των αγορών γενικότερα. Έτσι, συχνά αγνοούμε τα μηνύματα που στέλνει το σώμα μας, σταματούμε να ενδιαφερόμαστε για την εικόνα του σώματος μας και αφηνόμαστε στη ¨σειρήνες¨ της ηδονής του φαγητού.

  • Πως μπορεί να πείσει κανείς κάποιον να «δει» αυτό που βλέπουν και οι υπόλοιποι; Ότι δηλαδή χρειάζεται ειδική διατροφή;

Εξαρτάται ποιος είναι αυτός που το παρατηρεί. Αλλιώς το προσεγγίζει ο επιστήμονας, αλλιώς ο σύντροφος, αλλιώς ο συνεργάτης/φίλος. Από την επιστημονική σκοπιά η βελτίωση των δεικτών υγείας αποτελούν τον ισχυρότερο παράγοντα κινητοποίησης του ενδιαφερόμενου.

  • Πόσο δύσκολο είναι να ακολουθήσει κάποιος πιστά μία διατροφή που  μπορεί να κρατήσει και 2 χρόνια για την απώλεια βάρους;

Μια σημαντική προϋπόθεση επιτυχίας είναι το κίνητρο. Όσο πιο έντονα κινητοποιημένος είναι ο ενδιαφερόμενος τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες επιτυχίας. Ένας δεύτερος παράγοντας αφορά της σταδιακή αλλαγή των διαιτητικών συνηθειών. Στους περισσότερους ανθρώπους αυξάνεται το βάρος γιατί υποκύπτουν στο τσιμπολόγημα.  Ακούστηκε σε ένα συνέδριο και το αναπαράγω «το τσιμπολόγημα είναι σαν ένας μυς, όσο πιο πολύ υποκύπτεις και τσιμπολογάς τόσο περισσότερο γυμνάζεις τον μυ, όσο λιγότερο υποκύπτεις, τόσο περισσότερο ασθενεί ο μυς και εξαφανίζεται». Χρειάζεται λοιπόν να μάθουμε να τρώμε σωστά κι αυτό επιτυγχάνεται με σταδιακή αλλαγή της συμπεριφοράς μας.

  • Τι υποστήριξη χρειάζεται ένας άνθρωπος από τον διατροφολόγο αλλά και από το περιβάλλον του για να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα;

Το εξωτερικό περιβάλλον παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχία. Τόσο ο ειδικός, αλλά κυρίως ο περίγυρος θα πρέπει να συμπαρασταθούν και να βοηθήσουν, γιατί το αποτέλεσμα δεν θα έχει διάρκεια. Στη σύγχρονη προσέγγιση της ελέγχου βάρους, ο ρόλος του διαιτολόγου αφορά και την παρέμβαση του στο περιβάλλον του ενδιαφερόμενου.

  • Γιατί είναι τόσο λίγοι όσοι καταφέρνουν να διατηρήσουν το επιθυμητό βάρος για πάντα; Έχουν κάποια ειδικά χαρακτηριστικά;

Γιατί στην πραγματικότητα δεν έχουν καταφέρει να ξεριζώσουν τις κακές διατροφικές τους συνήθειες και νομίζουν ότι τελειώνοντας μια δίαιτα 3 μηνών θα μπορούν την πρώτη μέρα του τετάρτου μήνα να ξεκινήσουν να τρώνε ότι θέλουν. Μελετήθηκαν τα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν όσοι κατάφεραν αν χάσουν και να διατηρήσουν τα απολεσθέντα κιλά. Μεταξύ των κοινών συμπεριφορών είναι η κατανάλωση πρωινού γεύματος, η τακτική παρακολούθηση του βάρους, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και η τακτική άσκηση.

  • Τα συμπληρώματα διατροφής βοηθούν τελικά σε κάτι ή όχι;

Τα συμπληρώματα διατροφής εξ ορισμού είναι συμπληρώματα. Η σωστή προσέγγιση έχει να κάνει με την κάλυψη των διατροφικών μας αναγκών μέσα από την ποικιλία των τροφών. Αν συμβαίνει αυτό δεν έχουμε ουσιαστική ανάγκη από τα συμπληρώματα.

  • Τα συμπληρώματα διατροφής που υπόσχονται αδυνάτισμα, βοηθούν σε κάτι;

Μέχρι στιγμής, οι επιστημονικές μελέτες δεν δικαιολογούν την τεράστια  αύξηση της βιομηχανίας «αδυνατιστικών» προϊόντων. Μάλιστα, παλιότερα κυκλοφορούσαν στην αγορά σκευάσματα που ισχυρίζονταν απώλεια βάρους είτε μέσω μείωσης της όρεξης, είτε μέσω αύξησης του μεταβολισμού και αργότερα αποδείχθηκαν ότι ήταν επιζήμια για την υγεία μας και αποσύρθηκαν, έχοντας κάνει φυσικά κακό σε όσους δεν πρόλαβαν να μην τα χρησιμοποιήσουν.

  • Ισχύει το «έχω κολλήσει και δεν χάνω»; Τι συμβαίνει σε αυτή την περίπτωση και πως αντιμετωπίζεται;

Αυτό το «κατώφλι» είναι πολύ συχνό φαινόμενο σε όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος. Οφείλεται, κατά βάση, είτε στη συμπεριφορική κόπωση, δηλαδή το άτομο κουράστηκε να περιορίζεται και συνειδητά ή και όχι, αυξάνει την ενεργειακή του πρόληψη, είτε σε μεταβολικό κατώφλι, όπου ο μεταβολισμός έχει προσαρμοστεί στο χαμηλό επίπεδο θερμίδων. Η σύγχρονη προσέγγιση της επιστήμης της Διατροφής - Διαιτολογίας προσφέρει πλέον εναλλακτικές λύσεις που στηρίζονται τόσο στην διαφοροποίηση του επιπέδου φυσικής δραστηριότητας όσο στην αλλαγή των μακροθρεπτικών συστατικών της δίαιτας.

  • Τελικά αυτή η «μία μπουκιά μόνο!» που κλέβουμε όλοι σε μία δίαιτα μπορεί να κάνει τη διαφορά;

Φυσικά και μπορεί. Αν για παράδειγμα είναι μια μπορυκια ξηροί καρποί, αυτό σημαίνει έως και 200 θερμίδες περισσότερες. Αν το αναγάγουμε, σε επίπεδο μήνα σημαίνει κάτι λιγότερο 1 κιλό, ενώ σε επίπεδο χρόνου μεταφράζεται σε 8-10 κιλά/έτος. Με άλλα λόγια μια μικρή παρεκτροπή σε καθημερινή βάση μπορεί να μας αυξήσει δραματικά το βάρος μας.