10-07-2018
Καλοκαίρι και Σακχαρώδης Διαβήτης: Λίγη προσοχή για ξένοιαστες διακοπές

photo

 

Το καλοκαίρι η χαλάρωση και ξεκούραση συνήθως συνδυάζονται με κάποια απόδραση από την πόλη. Και, ενώ μιλάμε για ξεκούραση, αρκετά συχνά οι διακοπές κουράζουν, συνδυάζονται με παιχνίδια στην παραλία, κίνηση, ζέστη, ιδρώτα, αλλά και πολλούς διατροφικούς πειρασμούς. Εδώ, χρειάζεται λίγη περισσότερη προσοχή από τα άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη. Τίποτα δεν είναι απαγορευτικό, αρκεί να υπάρχει μέτρο και προσοχή και να μην ξεχάσουμε ότι η προσπάθεια για ρύθμιση είναι συνεχής όλο το χρόνο. Για όλα όσα πρέπει να προσέξουν οι πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη, μίλησε στο dailypharmanews o Ειδικός Παθολόγος ? Διαβητολόγος Ευάγγελος Φουστέρης.

«Τα διαβητικά άτομα πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν άνετα να πάνε διακοπές αλλά για να νιώθουν και να είναι είναι ασφαλείς πρέπει να διατηρήσουν καλά ρυθμισμένο το σάκχαρό τους και να τηρήσουν κάποιους βασικούς κανόνες ασφαλείας, που πάντα είναι ιδιαίτερα χρήσιμο και ωφέλιμο να θυμούνται».

 

  1. Μην ξεχνάτε να πίνετε τουλάχιστον 10-12 ποτήρια νερό ανά ημέρα ανεξαρτήτως αν διψάτε ή όχι. Η αίσθηση της δίψας αμβλύνεται ειδικά στα άτομα της τρίτης ηλικίας, οπότε τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες μπορεί να αφυδατωθείτε με αποτέλεσμα την υπόταση ή την επιβάρυνση της νεφρικής σας λειτουργίας. Μπορείτε να πιείτε νερό, σόδα, αναψυκτικά τύπου λάιτ, κρύο τσάι. Προσοχή στους χυμούς φρούτων που πρέπει να γνωρίζετε ότι περιέχουν υδατάνθρακες: 250 cc χυμός αντιστοιχεί περίπου σε 2 μερίδες φρούτου.
  2. Το συχνότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ειδικά στα άτομα τρίτης ηλικίας το καλοκαίρι είναι η θερμοπληξία. Γι? αυτό, φοράτε πάντα καπέλο και αποφύγετε τη μεγάλης διάρκειας έκθεση στον ήλιο, πηγαίνοντας για μπάνιο στη θάλασσα πριν τις 11πμ ή μετά τις 4μμ. Αν εμφανίσετε πυρετό, έντονη ζαλάδα ή καταβολή, εμέτους ή κάποιο άλλο σύμπτωμα μετά από έκθεση στον ήλιο, καλό θα ήταν να σας εκτιμήσει κάποιος γιατρός.
  3. Το καλοκαίρι είναι η καλύτερη περίοδος για να εντάξετε κάποιας μορφής ήπια άσκηση στην καθημερινή σας ζωή: μπορείτε να κάνετε έναν απογευματινό περίπατο (με αθλητικό παπούτσι και βαμβακερή κάλτσα) ή κολύμπι. Η άσκηση μπορεί να σας βοηθήσεις να ελέγξετε καλύτερα το σάκχαρο αίματος, την αρτηριακή σας πίεση, τη χοληστερίνη σας. Και, φυσικά, μην ξεχνάτε ότι η άσκηση έχει και αντικαταθλιπτική δράση! Θυμηθείτε να μετρήσετε το σάκχαρο στο αίμα σας πριν και μετά την άσκηση, ειδικά αν κάνετε ινσουλίνη ταχείας δράσης (π.χ. άτομα με διαβήτη τύπου 1).
  4. Αυτή την εποχή, προσέχετε ακόμα περισσότερο τα πόδια σας: Μην περπατάτε ξυπόλυτοι στο σπίτι, στον κήπο, στην παραλία. Μη βάζετε τα πόδια μέσα στην καυτή άμμο. Ενυδατώστε τα καθημερινά με κρέμα με ουρία 10% για να είναι το δέρμα πιο ελαστικό και να μην σκίζεται. Αφαιρέστε τις σκληρύνσεις και τος υπερκερατώσεις με μια λεπτή λίμα και περιποιηθείτε τα νύχια σας. Πάρτε στο εξοχικό μαζί σας τουλάχιστον δυο ζευγάρια άνετα παπούτσια περιπάτου και αρκετά ζευγάρια βαμβακερές κάλτσες για να αλλάζετε.
  5. Προσοχή στις πιο ζεστές ημέρες του καλοκαιριού: Μην κυκλοφορείτε άσκοπα τις ζεστές ώρες της ημέρας, γιατί συμβαίνει αγγειοδιαστολή και έντονη εφίδρωση που μπορεί να προκαλέσει υπόταση στα άτομα που παίρνουν καρδιολογικά φάρμακα. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις χρειάζεται τροποποίηση της φαρμακευτικής αγωγής πάντα σε συνεννόηση με το θεράποντα γιατρό (π.χ. μείωση ή αφαίρεση του διουρητικού τους θερινούς μήνες).
  6. Διακοπές συχνά σημαίνει και απόκλιση από τις καθημερινές διατροφικές συνήθειες. Παρόλα αυτά, φροντίστε να λαμβάνετε 5 γεύματα ημερησίως (3 κύρια: πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό και 2 μικρά: δεκατιανό και απογευματινό). Με τον τρόπο αυτό ελέγχετε καλύτερα την όρεξή σας και ρυθμίζετε καλύτερα το σάκχαρο στο αίμα σας.
  7. Η αλήθεια είναι ότι τα καλοκαιρινά φρούτα είναι τα ωραιότερα. Φυσικά και μπορείτε να τα χαρείτε κι εσείς στις προβλεπόμενες από το διαιτολόγιό σας ποσότητες. Θυμηθείτε 1 μερίδα φρούτου αντιστοιχεί σε: 1 λεπτή φέτα καρπούζι, 2 φετάκια πεπόνι, 3-4 βερίκοκα, 12 κεράσια, 10 φράουλες, 17 ρόγες σταφύλι, 2-3 μικρά σύκα, 3-4 φραγκόσυκα.
  8. Το καλοκαίρι είναι συχνά συνδεδεμένο με επισκέψεις σε ταβερνάκια: προσέχετε την υπερβολική κατανάλωση φαγητού (ειδικά αν πρόκειται να κολυμπήσετε αργότερα), αποφύγετε τις ωμές σαλάτες αν δεν είστε σίγουροι ότι έχουν πλυθεί καλά, τα επεξεργασμένα και λιπαρά κρέατα (π.χ. κιμάς και παράγωγά του) και την υπερβολική λήψη αλκοόλ.
  9. Αν παρουσιάσετε γαστρεντερίτιδα (εκδηλώνεται με εμέτους, διάρροια πυρετική κίνηση) να προσέξετε λίγο παραπάνω την αρτηριακή σας πίεση (κίνδυνος υπότασης από την αφυδάτωση), το σάκχαρό σας (κίνδυνος υπεργλυκαιμίας λόγω της λοίμωξης ή κίνδυνος υπογλυκαιμίας από τη μη λήψη τροφής) και τη διούρησή σας (κίνδυνος ολιγουρίας λόγω αφυδάτωσης και υπότασης). Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε τον ιατρό σας ή επισκεφθείτε τα επείγοντα του κοντινού σας νοσοκομείου ή κέντρου υγείας.
  10. Όσον αφορά στο αλκοόλ, μικρή κατανάλωση είναι επιτρεπτή αν δεν έχετε ειδικές αντενδείξεις αλλά προσέξτε την κατανάλωση με άδειο στομάχι (προκαλεί υπογλυκαιμίες) και τις θερμίδες που περιέχουν (αύξηση βάρους). Και βέβαια μην οδηγείτε όταν έχετε πιει!
  11. Πριν φύγετε για την εξοχή: φροντίστε και οργανώστε την προσωπική σας λίστα ταξιδιού πριν αναχωρήσετε για τις διακοπές σας. Προμηθευτείτε τις ποσότητες φαρμάκων που θα χρειαστείτε ώστε να μη μείνετε ακάλυπτοι από τη χρόνια φαρμακευτική σας αγωγή για όσο καιρό υπολογίζετε να απουσιάσετε. Φυλάξτε τα φάρμακα (χάπια, ινσουλίνες, έμπλαστρα κλπ) και το λοιπό εξοπλισμό (πιεσόμετρο, μετρητής σακχάρου, ταινίες σακχάρου κλπ) σε δροσερό μέρος στο σπίτι.
  12. Μην ξεχάσετε όταν φθάσετε στον τόπο του προορισμού σας να φυλάξετε την ινσουλίνη (που δε θα χρησιμοποιήσετε άμεσα) καθώς και την ένεση γλυκαγόνου στο ψυγείο. Η ινσουλίνη που χρησιμοποιείτε διατηρείται σε θερμοκρασία δωματίου για χρονική περίοδο 4-6 εβδομάδων χωρίς να υποστεί αλλοιώσεις εφόσον δεν έχει εκτεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες (π.χ. παρμπρίζ αυτοκινήτου).
  13. Ενημερωθείτε για την ύπαρξη Νοσοκομείου ή Κέντρου Υγείας κοντά στον τόπο διαμονή σας. Χρήσιμο είναι να έχετε μαζί σας το τηλέφωνο του γιατρού σας.

Με λίγη προσοχή, θα περάσετε πολύ καλά και αυτό το καλοκαίρι, έχοντας πάντα στο μυαλό σας ότι ο διαβήτης μπορεί να πάει διακοπές αλλά δεν κάνει ποτέ διακοπές.