«Βιώνω έντονο άγχος. Πώς να το αντιμετωπίσω;»

Γράφει η Στεφανία Καρκαμάνη, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια   https://karkamani.gr/

Το άγχος είναι ένας πολύ πρωτόγονος μηχανισμός, τον οποίο σου έδωσε η φύση για ένα σκοπό: για να ενεργοποιείται όταν βρίσκεσαι μπροστά σε κίνδυνο και να σε βοηθάει να σωθείς από αυτόν, μέσω των αλλαγών που προκαλεί στο σώμα. Οι αλλαγές αυτές εντοπίζονται σε κάποιες από τις λειτουργίες του οργανισμού: στο ανοσοποιητικό, στο πεπτικό, στο ορμονικό και στο καρδιαγγειακό σύστημα, καθώς και στην συνολική μυϊκή διέγερση.

Όταν, λοιπόν, η σωματική σου ακεραιότητα βρίσκεται σε πραγματικό κίνδυνο κι είσαι αναγκασμένος/η είτε να παλέψεις είτε να ξεφύγεις από αυτόν, η αύξηση της μυϊκής διέγερσης, των παλμών και της πίεσης του αίματος, η απενεργοποίηση του ανοσοποιητικού και η παύση της μεταβολικής δραστηριότητας, σού χαρίζουν τις μέγιστες πιθανότητες να καταφέρεις να σωθείς. Κι όταν ο κίνδυνος περάσει, όλες οι λειτουργίες επανέρχονται στο φυσιολογικό, χωρίς κανένα πρόβλημα.

Οι άνθρωποι, όμως, δεν βιώνουμε άγχος μόνο μπροστά σε πραγματικούς κινδύνους, αλλά κάνουμε κατάχρηση αυτού του μηχανισμού. Αγχώνεσαι να τα προλάβεις όλα, να μην αργήσεις, να καταφέρεις ένα στόχο, να βιοποριστείς, αγχώνεσαι για τις προσωπικές σου σχέσεις ή γιατί φοβάσαι κάτι. Και το άγχος αυτό είναι τόσο συχνό, που γίνεται κομμάτι της καθημερινότητάς σου.

Έτσι, ο μηχανισμός ενεργοποιείται συνεχώς και οι παραπάνω σωματικές αλλαγές σού συμβαίνουν συνεχώς. Το αποτέλεσμα είναι πως ο οργανισμός σου δεν προλαβαίνει να επανέρθει πριν την επόμενη αγχώδη σκέψη. Οι αλλαγές αυτές παγιώνονται, με αποτέλεσμα οι λειτουργίες σου να αποδιοργανώνονται και να βιώνεις ένα μόνιμο άγχος, αυτό στο οποίο πολλοί αναφέρονται ως «στρες». Πρόκειται, άρα, για κάτι που συσσωρεύεται και χρόνο με το χρόνο σε επιβαρύνει περισσότερο. Η συσσώρευση είναι και ο λόγος που συμβαίνουν οι κρίσεις πανικού, οι οποίες αποτελούν ένα σαφές μήνυμα του εγκεφάλου σου πως κάτι πρέπει να αλλάξει άμεσα στον τρόπο που λειτουργείς.

Η γνωστική-συμπεριφορική θεραπεία, η οποία είναι η πλέον κατάλληλη προσέγγιση σε περιπτώσεις αυξημένου άγχους, μπορεί να σε βοηθήσει σε δύο επίπεδα. Αρχικά, ο ψυχολόγος σού διδάσκει πρακτικές ασκήσεις, μέσω των οποίων μαθαίνεις να ελέγχεις την διέγερση και τους παλμούς σου, ούτως ώστε να μπορείς γρήγορα και εύκολα να επαναφέρεις τον εαυτό σου στην ηρεμία ανά πάσα στιγμή. Όμως, αυτή είναι μόνο επιφανειακή λύση. Ο κύριος στόχος της θεραπείας είναι να εντοπιστούν τα δυσλειτουργικά μοτίβα σκέψης και να αντικατασταθούν από λειτουργικά.

Αυτό σημαίνει πως, με την καθοδήγηση του ψυχολόγου, θα ανακαλύψεις ποια είναι τα ερεθίσματα που ο εγκέφαλός σου παρερμηνεύει ως κινδύνους της σωματικής σου ακεραιότητας και γιατί. Θα υιοθετήσεις και θα παγιώσεις νέους τρόπους θεώρησής τους, ώστε να μην εκκινείται ο μηχανισμός του άγχους εξαρχής. Στην περίπτωση των φοβιών, μέσω της τεχνικής της σταδιακής αποευαισθητοποίησης, θα ξεπεράσεις την όποια φοβία σου.

Εν κατακλείδι, το αυξημένο άγχος δεν είναι κάτι το οποίο φεύγει ή βελτιώνεται από μόνο του. Είναι ένας μηχανισμός του οποίου η κατάχρηση μπορεί να προκαλέσει σταδιακά πολλά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας. Χρειάζεται η καθοδήγηση ενός ειδικού ώστε να καταφέρεις να μειώσεις αισθητά τα επίπεδά του και να το αντιμετωπίζεις σωστά.

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Πώς μπορώ να ελέγξω τον σφυγμό μου;

Ο φυσιολογικός σφυγμός κυμαίνεται ανάλογα τον οργανισμό μεταξύ 60...

Πόσες ακτινογραφίες είναι ασφαλείς;

Είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να κάνουμε αλόγιστα ακτινογραφίες. Η ακτινοβολία που δεχόμαστε από τις ακτινογραφίες δρα αθροιστικά στους ιστούς και επιβαρύνει μακροπρόθεσμα την υγεία μας.

Ερωτήσεις που πρέπει να κάνετε στον γιατρό σας

Διαβάστε τις ερωτήσεις που δεν πρέπει να ξεχάσετε να...