Μέτρα πρόληψης για  να απολαύσετε τη θάλασσα με ασφάλεια

Το καλοκαίρι, για τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων, σημαίνει ξεκούραση, ξεγνοιασιά και πολλές ώρες χαλάρωσης στην παραλία με ηλιοθεραπεία και κολύμπι.

Το τελευταίο διάστημα, δυστυχώς,  ολοένα και περισσότεροι πνιγμοί, ιδιαίτερα ηλικιωμένων ατόμων, καταγράφονται στα ελληνικά ύδατα. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ),  περισσότεροι από 350 έως 400 άνθρωποι χάνουν την ζωή τους από πνιγμό κάθε χρόνο στη χώρα μας, με τους ηλικιωμένους να αποτελούν τα περισσότερα θύματα στις ελληνικές θάλασσες και ακτές.

Το 58% των ανθρώπων που πεθαίνουν στη θάλασσα είναι 70 ετών και άνω, ενώ αθροιστικά με την αμέσως προηγούμενη ηλικιακή ομάδα (60-69 ετών), οι άνθρωποι ηλικίας 60 ετών και άνω που χάνουν τη ζωή τους στη θάλασσα αποτελούν το 79% των συνολικών θανάτων. Τα αίτια συνήθως είναι είτε καρδιακά είτε παθολογικά, με πιο συχνά το έμφραγμα και την αναρρόφηση.

Τα άτομα της τρίτης ηλικίας έχουν αδιαμφισβήτητα δικαίωμα στις χαρές του θερινού μπάνιου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επιβάλλεται η επαφή με το υγρό στοιχείο. Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζουμε ότι με την πάροδο του χρόνου, τα φυσικά θερμομονωτικά υλικά του σώματός μας που το καθιστούν και πιο ανεκτικό στις αλλαγές της θερμοκρασίας διαταράσσονται και έχουν σταδιακά πτωτική τάση. Το δέρμα μας λεπταίνει, το υποδόριο λίπος ελαττώνεται και η μυϊκή μάζα μειώνεται, με αποτέλεσμα να είναι πιο ορατός ο κίνδυνος της υποθερμίας ή αφυδάτωσης και θερμοπληξίας, ειδικά όταν υπάρχει πολύωρη παραμονή μέσα και έξω από τη θάλασσα και μάλιστα σε απαγορευτικές ώρες.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ακολουθούμε όλοι μας κάποιους βασικούς κανόνες προκειμένου να περάσουμε ένα ασφαλές καλοκαίρι. Τα ηλικιωμένα άτομα είναι αυτά που πρέπει να επιδείξουν τη μεγαλύτερη προσοχή και συνέπεια, καθώς ο συνδυασμός του γήρατος με ενδεχόμενα παθολογικά ή άλλης φύσεως προβλήματα επιβαρύνει την υγεία και καθιστά τη συνολική κατάσταση πιο επισφαλή.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, η Ελληνική Γεροντολογική και Γηριατρική Εταιρεία συνιστά στα άτομα τρίτης ηλικίας, πριν μπουν στη θάλασσα, να τηρούν πάντα κάποιους βασικούς κανόνες όπως:

  1. Να γνωρίζουν απαραίτητα καλό κολύμπι.
  2. Να μπαίνουν και να βγαίνουν από το νερό σταδιακά και όχι απότομα καθώς ένας γηρασμένος οργανισμός αδυνατεί να επεξεργαστεί εύκολα αυτή την απότομη αλλαγή της θερμοκρασίας. Ειδικά κατά την είσοδο στη θάλασσα, να βρέχουν σιγά – σιγά τα πόδια, τα χέρια και το κεφάλι και μετά θα μπορούν να βουτήξουν ολόκληρο το σώμα.
  3. Να αποφεύγουν το μπάνιο κατά τις πρώτες πρωινές ώρες που είναι πιο κρύο το νερό και το μεσημέρι που σημειώνονται πολύ υψηλές θερμοκρασίες. Αν τα νερά είναι πιο κρύα στην περιοχή που βρίσκονται, δεν θα πρέπει να μένουν ακίνητοι στο νερό, αλλά θα πρέπει να κινούν διαρκώς τα χέρια και τα πόδια.
  4. Να κολυμπούν φορώντας ένα καπελάκι και έχοντας βάλει προηγουμένως αντηλιακό το οποίο θα ανανεώνουν συχνά όσο παραμένουν στην παραλία, ακόμη και όταν βρίσκονται υπό σκιά.
  5. Είναι προτιμότερο να κολυμπούν παρέα με κάποιον φίλο, που επίσης γνωρίζει να κολυμπάει καλά.
  6. Η διαδρομή που θα κάνουν κολυμπώντας στη θάλασσα να είναι παράλληλα με την ακτή και όχι κάθετα, δηλαδή δεν θα πρέπει να απομακρύνονται από την παραλία για να πάνε στα βαθιά. Είναι προτιμότερο να παραμένουν στα ρηχά και να κάνουν το μπάνιο τους εκεί που πατάνε.
  7. Είναι σημαντικό να μην κολυμπούν για αρκετή ώρα.
  8. Δεν πρέπει να κολυμπάνε ποτέ με γεμάτο στομάχι γιατί αυτό επιβαρύνει την καρδιά, η οποία κατά τη διάρκεια της κολύμβησης δουλεύει πιο εντατικά. Εκτός από την παλινδρόμηση και την εισρόφηση, ο κίνδυνος υπότασης, λιποθυμίας ή και ενός ισχαιμικού επεισοδίου-εμφράγματος είναι πολύ μεγάλος!
  9. Δεν πρέπει να κολυμπάνε ποτέ έχοντας καταναλώσει αλκοόλ.
  10. Αν κατά τη διάρκεια της κολύμβησης αισθανθούν δυσφορία, πάθουν κράμπα ή ζαλιστούν,  θα πρέπει να διατηρήσουν  την ψυχραιμία τους, να καλέσουν σε βοήθεια και να προσπαθήσουν να βγουν έξω χωρίς πανικό.
  1. Βγαίνοντας από τη θάλασσα, να μην κάθονται πολύ ώρα στον ήλιο και να φροντίζουν να ενυδατώνονται και να δροσίζονται πίνοντας πολλά υγρά.

Σε κάθε περίπτωση, επειδή οι περισσότεροι ηλικιωμένοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, άλλοτε μικρά και άλλοτε πιο σοβαρά, είναι προτιμότερο να έχουν μιλήσει πριν με τον ιατρό τους και να έχουν λάβει τις απαραίτητες οδηγίες, καθώς πολλές φορές η φαρμακευτική αγωγή που λαμβάνει ένας ασθενής και δη ηλικιωμένος να επηρεάζει το μπάνιο στη θάλασσα και τις θερινές διακοπές στο σύνολό τους.

 

 

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Το ρόφημα που προλαμβάνει την άνοια

Ευεργετικό για τη λειτουργία της μνήμης αναδεικνύεται το πράσινο τσάι σύμφωνα με νεότερη μελέτη.

Πώς να βοηθήσετε τους γονείς σας να κόψουν το κάπνισμα

Η διακοπή του καπνίσματος είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορούν να κάνουν οι ηλικιωμένοι για την υγεία τους