Τελικά πόση είναι μια μερίδα;

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στο Journal of the American Dietetic Association, «ο όρος “μέγεθος μερίδας” δεν συνδέεται με την κατάλληλη ποσότητα προς κατανάλωση στο μυαλό του καταναλωτή».

 

Με τα ποσοστά παχυσαρκίας να αυξάνονται παγκοσμίως, πολλές πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου έχουν επικεντρωθεί στην ποσότητα της προσλαμβανόμενης τροφής. Μάλιστα, η Food Standards Agency της Αγγλίας έχει ασχοληθεί κατά κόρον με το συγκεκριμένο θέμα και διεξήγαγε το περασμένο έτος ένα σχετικό workshop. Από τα αποτελέσματα του workshop προέκυψε ότι ορισμένα προϊόντα που διατίθενται στην Αγγλική αγορά έχουν αυξηθεί σε μέγεθος κατά τα τελευταία 15 με 20 χρόνια.

 

Αντιφάσεις

«Υπάρχει μία σύγχυση όσον αφορά στον όρο “μερίδα”», δηλώνει η επικεφαλής της ομάδας, Oydis Ueland, «εφ? όσον ο όρος αυτός χρησιμοποιείται με διαφορετικό τρόπο από τις διαφορετικές βιομηχανίες τροφίμων αλλά και από τους καταναλωτές. Η κατανόηση του πώς ερμηνεύουν οι καταναλωτές το νόημα αυτών των όρων θα μπορούσε να μας δώσει χρήσιμες πληροφορίες για τον σχεδιασμό μίας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη ρύθμιση της λήψης τροφής».

 

Η μελέτη

Με σκοπό την κατανόηση της ερμηνείας που δίνουν οι καταναλωτές στον όρο «μέγεθος μερίδας», οι ερευνητές εξέτασαν 33 άτομα φυσιολογικού βάρους, τα οποία χώρισαν τυχαία σε διαφορετικές ομάδες. Στους συμμετέχοντες σερβιρίστηκε γεύμα που αποτελούταν από μία συγκεκριμένη ποσότητα ζυμαρικών, η οποία περιγραφόταν ως 0,5, 1 ή 1,5 μερίδα και, κατόπιν, ακολούθησε κατανάλωση τροφής κατά βούληση (ad libitum).    Οι ερευνητές βρήκαν ότι η πληροφόρηση σχετικά με το μέγεθος της μερίδας δεν είχε επίπτωση τόσο στην ποσότητα τροφής που κατανάλωσαν οι συμμετέχοντες ούτε στην εκτίμηση του κορεσμού. Επιπλέον, μέσω της χρήση ειδικού ερωτηματολογίου, οι ερευνητές βρήκαν ότι οι εθελοντές θεωρούσαν τον όρο «μέγεθος μερίδας» ως  «έναν δείκτη του θρεπτικού περιεχομένου του τροφίμου ή του γεύματος, παρά ως ένα μέσο εκτίμησης της ποσότητας τροφής που συνιστάται να καταναλώνουμε», δήλωσε η Ueland.  «Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι καταναλωτές θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μία καλύτερη κατανόηση του πραγματικού θρεπτικού και ενεργειακού περιεχομένου ορισμένων τροφίμων», προσθέτουν οι συγγραφείς. Όπως καταλήγουν οι ειδικοί: «οι σύμβουλοι διατροφής θα πρέπει να παρέχουν συγκεκριμένες και αντικειμενικές πληροφορίες σχετικά με το μέγεθος των μερίδων (πχ, γραμμάρια) όταν συμβουλεύουν τους καταναλωτές, καθώς αυτός ο όρος φαίνεται να μην συνδέεται στη συνείδησή τους με την appropriate ποσότητα προς κατανάλωση».

 

Καλλιανιώτη Κωσταλένια MSc

www.nutrimed.gr

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα