spot_imgspot_img

Καρπούζι, ο Βαρόνος του καλοκαιριού!

Ποια είναι η διατροφική του αξία του Καρπουζιού; Ο Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πάρης Παπαχρήστος απαντά…

Γράφει ο Πάρης Παπαχρήστος

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.
Ιδρυτής του medNutrition.gr – Συγγραφέας

Το καρπούζι, ο γνωστός στην Ελλάδα και από την αρχαιότητα Κεντροαφρικανικός ιθαγενής, είναι ο αναμφισβήτητος βαρόνος του καλοκαιριού. Η καλύτερη εποχή του είναι από Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο. Το καρπούζι υπάρχει σε ιστορικές αναφορές από το 2500 π.χ. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι το κατανάλωναν ως φρούτο, αλλά παράλληλα το μετέφεραν μαζί τους σαν μια επιπρόσθετη πηγή νερού.

Επίσης, σήμερα χρησιμοποιείται και σε γρανίτες, σε φρουτοσαλάτες, σε σαλάτες με διάφορα τυριά χαμηλών λιπαρών, με δημητριακά και κρύο γιαούρτι χαμηλών λιπαρών, ως γλυκό κουταλιού, σε παγωτά σορμπέ, παγωμένο με ξινοτύρι, τηγανητό ή μαγειρευτό, ή ακόμη και σε αλκοολούχα ποτά.

Δροσερό και υγιεινό

Πολλοί νομίζουν ότι το καρπούζι δεν είναι θρεπτικό όπως τα άλλα φρούτα και λαχανικά. Έτσι έχει επικρατήσει γενικά η άποψη ότι το καρπούζι προσφέρει μόνο νερό και ζάχαρη. Πράγματι, το 90% του καρπουζιού αποτελείται από νερό, ενώ η περιεκτικότητα του σε σάκχαρα ανέρχεται στο 5%. Η αιτία για την γλυκιά γεύση του καρπουζιού είναι ότι τα σάκχαρα είναι η κυριότερη ουσία που του δίνει τη γεύση του, σε αντίθεση με άλλα φρούτα που έχουν περισσότερη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, όπως το μήλο που περιέχει περίπου τα διπλάσια σάκχαρα από το καρπούζι!

Για να διαπιστώσετε την υψηλή περιεκτικότητα του καρπουζιού, μπορείτε να δείτε στον παρακάτω πίνακα την περιεκτικότητα του γάλατος και ορισμένων καλοκαιρινών φρούτων σε νερό:

Τρόφιμο (100gr) Περιεκτικότητα σε νερό (gr)
Γάλα 89,8
Καρπούζι 91,5
Πεπόνι 91,9
Ροδάκινο 88,9
Νεκταρίνι 87,6
Βερίκοκο 86,4
Δαμάσκηνο 87,2
Κεράσι 82,2
Φράουλα 90,7
Σύκο 79,1

Πηγή: USDA Food Composition Databases

Έρχεται να προστεθεί στα παραπάνω ότι το καρπούζι είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, Β6, Β1, C, λυκοπένιο, β-καροτένιο, κάλιο, μαγνήσιο και διαλυτές φυτικές ίνες, συστατικά που είναι πολύτιμα για μια υγιεινή διατροφή.

Η περιεκτικότητά του σε σάκχαρα και θερμίδες είναι χαμηλή (1 φλιτζάνι τσαγιού καρπούζι περιέχει μόνο 40 θερμίδες), ενώ δεν περιέχει καθόλου λιπαρά και χοληστερόλη.

Η βιταμίνη Β6 συμβάλλει στη σύνθεση νευροδιαβιβαστών στον εγκέφαλο, όπως η σροτονίνη, η μελατονίνη και η ντοπαμίνη, ουσίες που παίζουν σημαντικό ρόλο σε πολλές νευρικές λειτουργίες, βοηθούν στην αντιμετώπιση του άγχους, της φοβίας, του πανικού και γενικά συμβάλλουν στο να αισθανόμαστε καλά.

Στον παρακάτω πίνακα αναφέρονται τα συστατικά του καρπουζιού:

Συστατικά Μονάδα Μέτρησης 100γρ 1 φλ. (152 γρ)
Νερό γρ 91,5 140,8
Ενέργεια kcal 30 46
Πρωτεΐνες γρ 0,6 0,9
Λιπαρά

εκ των οποίων κορεσμένα

γρ 0,15

0,01

0,2

0,02

Υδατάνθρακες γρ 7,5 11,6
Μονοσακχαρίτες g 0,04 0,06
Πολυσακχαρίτες g 0,05 0,08
Φυτικές ίνες γρ 0,4 0,6
Σάκχαρα γρ 6,2 9,6
Ca mg 7 11
Fe mg 0,2 0,4
Mg mg 10 15
P mg 11 17
K mg 112 172
Na mg 1 2
Zn mg 0,1 0,15
Βιταμίνη C mg 8,1 12,5
Θειαμίνη mg 0,03 0,05
Ριβοφλαβίνη mg 0,02 0,03
Νιασίνη mg 0,017 0,027
Βιταμίνη B-6 mg 0,05 0,07
Φολικό οξύ, DFE μg 3 5
Βιταμίνη A, RAE μg 28 43
Βιταμίνη A, IU IU 569 876
Βιταμίνη E (alpha-tocopherol) mg 0,05 0,08
Βιταμίνη K μg 0,1 0,2

Πηγή: USDA Food Composition Databases

Περιεκτικότητα αντιοξειδωτικών στο καρπούζι

Το λυκοπένιο είναι μια ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία που συμβάλλει στην πρόληψη χρόνιων εκφυλιστικών νόσων (καρδιαγγειακά νοσήματα) και διάφορων μορφών καρκίνου (καρκίνος του προστάτη, καρκίνος του μαστού, καρκίνος του πνεύμονα), εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες. Μάλιστα, στο λυκοπένιο οφείλεται το κόκκινο χρώμα φρούτων (π.χ. φράουλα) και λαχανικών (π.χ. τομάτα).

Έρευνες έχουν δείξει επίσης ότι το λυκοπένιο που περιέχεται στο καρπούζι είναι βιολογικά περισσότερο διαθέσιμο για τον οργανισμό μας σε σύγκριση με εκείνο που περιέχεται στη τομάτα! Οι σπόροι του καρπουζιού περιέχουν την ουσία cucurbocitrin η οποία βοηθά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και βελτιώνει τη νεφρική λειτουργία.

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

spot_img

Τελευταία Άρθρα