spot_imgspot_img

7 Μύθοι που σας εμποδίζουν να κόψετε το κάπνισμα. Καταρρίψτε τους!

Έχετε πάρει πολλές φορές την απόφαση να κόψετε οριστικά το κάπνισμα, σωστά; Την τελευταία στιγμή όμως πάντα βρίσκετε μια δικαιολογία για να το μεταθέσετε για αργότερα.

Υπάρχουν συγκεκριμένοι μύθοι που σας εμποδίζουν να κόψετε το κάπνισμα και συχνά τους επικαλείστε για να δικαιολογήσετε την απόφασή σας να παραμείνετε ενεργοί καπνιστές.

  1. Το τσιγάρο με ηρεμεί, μου μειώνει το άγχος.

Είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι καπνιστές όταν καπνίζουν αισθάνονται ότι χαλαρώνουν. Τι συμβαίνει όμως στην πραγματικότητα; Ο εγκέφαλος του χρόνιου καπνιστή προσαρμόζεται στη λήψη νικοτίνης, έτσι ώστε όταν καπνίζει τα επίπεδα της ντοπαμίνης είναι φυσιολογικά. Όταν δεν καπνίζει τα επίπεδα ντοπαμίνης μειώνονται ραγδαία, προκαλώντας άγχος και δυσφορία. Ουσιαστικά εκείνο που συμβαίνει είναι ότι με το κάπνισμα ο καπνιστής απαλλάσσεται από το άγχος που του προκαλεί το στερητικό σύνδρομο της ίδιας της νικοτίνης.

  1. Είναι δύσκολο να το κόψω.

Όχι. Το στερητικό σύνδρομο της νικοτίνης που περιλαμβάνει: επιθυμία για τσιγάρο, άγχος, δυσκολία συγκέντρωσης, πείνα και δυσκολία στον ύπνο κορυφώνεται την πρώτη εβδομάδα μετά τη διακοπή του τσιγάρου και στη συνέχεια μειώνεται. Με τη φαρμακοθεραπεία που χορηγείται στα ιατρεία διακοπής καπνίσματος (βαρενικλίνη, βουπροπιόνη, υποκατάστατα νικοτίνης) και την κατάλληλη ψυχολογική υποστήριξη, τα παραπάνω συμπτώματα μειώνονται στο ελάχιστο. Τα συμπτώματα στέρησης συνήθως υποχωρούν πλήρως μετά από μερικές εβδομάδες, αν και η επιθυμία για κάπνισμα μπορεί να επανεμφανιστεί και αργότερα.

  1. Το κόβω όποτε θέλω.

Στον έλεγχο της ανθρώπινης συμπεριφοράς εμπλέκονται διάφορα υποσυστήματα του εγκεφάλου που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Εκείνο που συμβαίνει είναι ότι η νικοτίνη του τσιγάρου, όπως και όλες οι εξαρτησιογόνες ουσίες, επηρεάζει τα υποσυστήματα αυτά και υποκλέπτει μέχρι ένα βαθμό τον έλεγχο της συμπεριφοράς του ατόμου. Έτσι, το κάπνισμα αποκτά προτεραιότητα, δηλαδή γίνεται πιο σημαντικό, έναντι άλλων δραστηριοτήτων του καπνιστή. Ο εξαρτημένος καπνιστής, δεν μπορεί απλώς να το κόψει όποτε θέλει, επειδή ένα σημαντικό τμήμα του ελέγχου της συμπεριφοράς του επηρεάζεται από τη νικοτίνη. Μόνο ένα μικρό ποσοστό των καπνιστών τελικά καταφέρνουν να διακόψουν το κάπνισμα για μεγάλο διάστημα μόνοι τους.

  1. Καπνίζω λίγο, δεν με βλάπτει.

Σε άτομα νεαρής ηλικίας το κάπνισμα ακόμα και μικρού αριθμού τσιγάρων, είναι δυνατόν να οδηγήσει σε εξάρτηση από τη νικοτίνη. Σε αυτές τις ηλικίες η εξάρτηση απο τη νικοτίνη σχετίζεται με το χρονικό διάστημα που καπνίζει κανείς συστηματικά και όχι με τον αριθμό των τσιγάρων. Έτσι, νέοι που καπνίζουν μικρό αριθμό τσιγάρων, αλλά καθημερινά, είναι πιθανόν να γίνουν εξαρτημένοι καπνιστές.

  1. Γιατί να το κόψω και να μην το μειώσω;

Πάρα πολλοί πιστεύουν ότι το κάπνισμα λίγων τσιγάρων την ημέρα δεν είναι επιβλαβές. Παρότι όμως οι κίνδυνοι για την υγεία αυξάνονται όσο αυξάνεται ο αριθμός των τσιγάρων, πρέπει να γίνει σαφές ότι δεν υπάρχει ασφαλές όριο για το κάπνισμα. Κάθε φορά που ο καπνός έρχεται σε επαφή με ένα ζωντανό κύτταρο προκαλείται κάποιου βαθμού βλάβη. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό όσων ξεκινούν το κάπνισμα ως περιστασιακοί καπνιστές στη συνέχεια γίνονται εξαρτημένοι καπνιστές. Ακόμα και το περιστασιακό κάπνισμα μπορεί να προκαλέσει βλάβη στην υγεία και να οδηγήσει σε εξάρτηση.

  1. Γιατί να μην καπνίζω light τσιγάρα;

Πολλοί καπνιστές αντί να διακόψουν το κάπνισμα, επιλέγουν light τσιγάρα πιστεύοντας ότι έτσι επιβαρύνουν λιγότερο την υγεία τους. Εκείνο που συμβαίνει είναι ότι στα light τσιγάρα υπάρχουν μικρά ανοίγματα στο φίλτρο, στο σημείο όπου οι καπνιστές συνήθως τοποθετούν τα χείλη τους ή τα δάκτυλά τους όταν καπνίζουν. Κατ’ αυτό τον τρόπο, στο εργαστήριο μετράται μικρή ποσότητα πίσσας και νικοτίνης επειδή ο καπνός αναμειγνύεται με αέρα. Στην πραγματικότητα μόλις ο καπνιστής κλείσει με τα χείλη του ή τα δάκτυλα τα ανοίγματα στο φίλτρο, καπνίζει ένα κανονικό τσιγάρο. Δηλαδή, σε πραγματικές συνθήκες καπνίσματος τα light τσιγάρα επιβαρύνουν την υγεία όσο και τα κανονικά τσιγάρα.

  1. Αν κόψω το κάπνισμα, θα παχύνω!

Οι περισσότεροι καπνιστές χρησιμοποιούν συχνά αυτό το … ισχυρό επιχείρημα. Η πραγματικότητα όμως είναι, σύμφωνα με έρευνες ότι, κατά μέσο όρο, όσοι κόβουν το κάπνισμα, μπορεί να πάρουν από 2,5 έως 5 κιλά. Πράγματι, πολλοί θα προσπαθήσουν να αντικαταστήσουν την επιθυμία για τσιγάρο με την επιθυμία για φαγητό. Αυτά όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να αποφύγετε να πάρετε αυτά τα κιλά. Κόβοντας το τσιγάρο, ξεκινάτε μία καινούρια και πιο υγιή ζωή, όπου όλα είναι δυνατά. Η διακοπή του καπνίσματος σε συνδυασμό με την αεροβική γυμναστική και τις ασκήσεις ενδυνάμωσης μπορούν να βοηθήσουν στην απώλεια του βάρους και τη βελτίωση της μυϊκής μάζας. Η τακτική άσκηση θα ενεργοποιήσει το μεταβολισμό σας και δεν θα είναι εύκολο να πάρετε κιλά.

Αναζητήστε οργανωμένη βοήθεια για να κόψετε το κάπνισμα

Πρώην καπνιστές λένε ότι κατάφεραν να διακόψουν το κάπνισμα, όταν σταμάτησαν να ψάχνουν γύρω τους για βοήθεια και στράφηκαν στον εαυτό τους για να βρουν τη δύναμη να κόψουν το τσιγάρο. Είναι όμως αλήθεια ότι, λαμβάνοντας οργανωμένη βοήθεια για την διακοπή του καπνίσματος αυξάνονται σημαντικά οι πιθανότητες επιτυχημένης έκβασης της προσπάθειας και μειώνονται οι πιθανότητες υποτροπής στην συνήθεια του καπνίσματος. Άλλωστε, μια θεραπεία διακοπής του καπνίσματος είναι πιο αποτελεσματική, όταν λαμβάνει υπόψη όλες τις ουσιαστικές πλευρές της εξάρτησης από το τσιγάρο, τόσο δηλαδή τη σωματική εξάρτηση από την νικοτίνη (μέσω της φαρμακευτικής αγωγής) όσο και την ψυχολογική εξάρτηση που παίρνει τη μορφή συνήθειας ευχάριστων συνεπειών, όπως και πεποιθήσεων που σχετίζονται με το κάπνισμα (μέσω συμπεριφοριστικών και γνωσιακών στρατηγικών).

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το κάπνισμα, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, είναι μια χρόνια νόσος, η λήψη οργανωμένης βοήθειας για τη διακοπή του καπνίσματος είναι ιδιαίτερα σημαντική. Υπάρχουν διεθνείς οδηγίες για τη διακοπή του καπνίσματος, που πρέπει να εφαρμόζονται από ιατρούς και ψυχολόγους που έχουν αποκτήσει ειδική εκπαίδευση και γνώση.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως η διακοπή του καπνίσματος που γίνεται με τη βοήθεια εξειδικευμένων επαγγελματιών υγείας έχει 40-60% αποτελεσματικότητα, ενώ ένας καπνιστής που προσπαθεί να απαλλαγεί μόνος του τα καταφέρνει μόνο σε ποσοστό 3-5%.

Πάρτε την απόφαση, αναζητήστε οργανωμένη υποστήριξη και κάντε τη διακοπή του καπνίσματος εύκολη υπόθεση. Υπάρχουν τρόποι για να απαλλαγείτε από αυτή την κακή συνήθεια τώρα και για πάντα, αρκεί να το πάρετε απόφαση και να οπλιστείτε με υπομονή και σωστή καθοδήγηση.

Αναζητήστε πληροφορίες και ενημερωθείτε για τα Ιατρεία Διακοπής Καπνίσματος από την Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία, τηλ. 210 7487723

https://hts.org.gr/

http://www.denkapnizo.org/

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

spot_img

Τελευταία Άρθρα

Πόσο ενημερωμένοι είμαστε για τον ιό των Ανθρωπίνων Θηλωμάτων;

Έλλειψη ενημέρωσης έχουν οι Έλληνες για τον Ιό των Ανθρωπίνων Θηλωμάτων (HPV) σχετικά με την πρόληψη και αντιμετώπισή του.

Διαχείριση της νόσου Alzheimer στη σωστή στιγμή και στη σωστή θέση: Μια εξατομικευμένη προσέγγιση

Γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Βλάμος, πρόεδρος και καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής και διευθυντής του Εργαστηρίου Βιοπληροφορικής και Ανθρώπινης Ηλεκτροφυσιολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου

«Ανθρώπινο ραντάρ» για τη νόσο Πάρκινσον

Επαναστατική ασύρματη συσκευή παρακολουθεί εξ αποστάσεως την εξέλιξη των ασθενών στο σπίτι