Ρομπότ-Panda, ένας πολύτιμος βοηθός για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού

 

Ένα ρομπότ Panda που έχει σαν βασική αποστολή να ενισχύει την κοινωνική αλληλεπίδραση παιδιών με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού δημιουργήθηκε στο Εργαστήριο Αυτισμού και Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών – Lab Autism -του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

O Bady σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από μέλη του Εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών-Αυτισμού ( https://labautism.uom.gr/ ), για να βοηθά τα παιδιά με διαταραχές φάσματος αυτισμού να επικεντρώνονται στις δραστηριότητες και στις πληροφορίες που δέχονται ευκολότερα.

Το ρομπότ Panda, με το όνομα Bady, έχει ασπρόμαυρο περίβλημα για την αποφυγή της υπερδιέργερσης που προκαλούν σε παιδιά με αυτισμό τα έντονα χρώματα, είναι κατασκευασμένο από λείο πλαστικό υλικό με κάποια λούτρινα σημεία, έχει ενσωματωμένα ροδάκια για κίνηση και μπορεί να σταθεί σε όρθια θέση. Τα μάτια του είναι φωτιζόμενα με δυνατότητα απενεργοποίησης και οι εκφράσεις του προσώπου του απλοποιημένες. O Bady σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από μέλη του Εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών-Αυτισμού, για να βοηθά τα παιδιά με διαταραχές φάσματος αυτισμού να επικεντρώνονται στις δραστηριότητες και στις πληροφορίες που δέχονται ευκολότερα.

Το ρομπότ διαθέτει δύο ηχεία και οπτικό σύστημα ανίχνευσης φωτεινότητας και προσανατολισμού, μικρόφωνο, αισθητήρες αφής, δυνατότητα παραγωγής ομιλίας. Ο σχεδιασμός του είναι ασφαλής για παιδιά, έχει ανθεκτικότητα και λειτουργεί μέσω WoZ ρύθμισης απομακρυσμένης σύνδεσης, που φέρει τον τίτλο της ταινίας Wizard of Oz. O εκπαιδευτής κάθεται σε κάποιο σημείο και με κάποια εφαρμογή κρυφά από το παιδί χειρίζεται το ρομπότ. Έτσι διασφαλίζεται η δυνατότητα προσαρμογής στις ανάγκες του παιδιού και σε απρόοπτα, δηλαδή σε περίπτωση έναρξης επεισοδίου εκνευρισμού μπορεί ο εκπαιδευτής να αλλάζει την πορεία της συνεδρίας και της δραστηριότητας.

Ο σχεδιασμός του βασίζεται στη θεωρία ότι τα ζωομορφικά ρομπότ δεν προσομοιάζουν τον άνθρωπο, επομένως τα παιδιά με έντονα χαρακτηριστικά στο φάσμα του αυτισμού, δηλαδή με πολλά αισθητηριακά προβλήματα, είναι πιθανόν να νιώθουν λιγότερο άγχος ή φόβο κατά την αλληλεπίδραση μαζί του.

Τα οφέλη που προκύπτουν από την χρήση του ρομπότ για τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού:

Aνακούφιση και μείωση του άγχους. Σε πρώτη φάση γίνεται μία γνωριμία του παιδιού με το ρομπότ με στόχο την εξοικείωση και ο χειρισμός γίνεται διακριτικά από τον εκπαιδευτικό. Το παιδί αλληλεπιδρά κάνοντας μία απλή συζήτηση με κάποιο σενάριο που έχει σχεδιαστεί από πριν, γίνονται ερωτήσεις ανοιχτού τύπου και ακολουθούν επιβραβεύσεις. Η δεύτερη φάση βασίζεται στη γνωστική και συμπεριφορική θεραπεία, χρησιμοποιείται για τη μείωση του στρες και το ρομπότ καθοδηγεί το παιδί ώστε να εκτελέσει ασκήσεις χαλάρωσης. Οι δραστηριότητες είναι σαν παιχνίδια που παίζει το παιδί με συνεργάτη το ρομπότ και επικουρικά λειτουργεί ο δάσκαλος.

Ενίσχυση της επικοινωνίας. Σημαντική είναι η παροχή ενισχυτών (π.χ. αισθητηριακές επιβραβεύσεις- ήχοι, τραγούδια που αρέσουν στο παιδί) μετά την ολοκλήρωση της κάθε δραστηριότητας. Έτσι είναι πιθανότερη η εμφάνιση θετικών συμπεριφορών και επικοινωνίας. Οι δραστηριότητες είναι σαν παιχνίδια που παίζει το παιδί με συνεργάτη το ρομπότ και επικουρικά λειτουργεί ο δάσκαλος. Επίσης η δραστηριότητα αυθόρμητα αιτήματα στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να εκφράζουν αιτήματα (φως, μουσική, ιστορία , χορός) και να κατανοούν τη διαδικασία αιτίου-αποτελέσματος.

Κοινωνικές δεξιότητες. Περιλαμβάνονται φάση εξοικείωσης και παιχνίδια μίμησης και εναλλαγής σειράς, παιχνίδια συναισθηματικής και κοινωνικής κατανόησης.

Κινητικές δεξιότητες. Καθρεπτισμός και ρομποτικές δραστηριότητες κίνησης βοηθούν στην εξάσκηση της αδρής κινητικότητας (ισορροπία, συγχρονισμό, συντονισμό, μίμηση). Επίσης περιλαμβάνονται παιχνίδια κατανόησης της οπτικής του άλλου.

Η χρήση της ρομποτικής τεχνολογίας για παιδιά με αυτισμό εντάσσεται στην κατηγορία της ρομποτικής κοινωνικής αρωγής, ένας τομέας μεγάλου ενδιαφέροντος και μελέτης την τελευταία δεκαετία. Όπως επισημαίνουν οι υπεύθυνοι του Lab Autism του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στο μέλλον θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να εφαρμοστούν παρεμβάσεις σε μεγάλη κλίμακα και σε διαφορετικά πλαίσια με το ρομπότ-Panda, όπως σχολεία και ειδικά κέντρα αποκατάστασης, προκειμένου να ελεγθεί η αποτελεσματικότητά του στον κοινωνικό τομέα, στην επικοινωνία, στη διαχείριση συμπεριφοράς και στις κινητικές δεξιότητες.

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Σε λειτουργία η 24ωρη τηλεφωνική γραμμή  10201 για την προστασία των ανηλίκων

Ενεργοποιήθηκε από την Ελληνική Αστυνομία η 24ωρη τηλεφωνική γραμμή 10201 για την προστασία των ανηλίκων. Αποστολή της Γραμμής 10201 είναι η υποδοχή καταγγελιών, η κεντρική διαχείριση των περιστατικών και η παροχή ενημέρωσης και συμβουλών.

Ι.Ο.ΑΣ.: Συμβουλές για ασφαλείς εορταστικές εξορμήσεις με το αυτοκίνητο ή την μοτοσικλέτα

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» μας δίνει χρήσιμες συμβουλές για ασφαλείς και ευχάριστες εξορμήσεις με το αυτοκίνητο ή με την μοτοσικλέτα κατά την εορταστική περίοδο του Πάσχα.

Κρίσεις πανικού: Γιατί είναι σημαντική η έγκαιρη αναγνώριση των συμπτωμάτων

Εκτιμάται ότι το 80% του πληθυσμού έχει πάθει έστω για μια φορά στην ζωή του κάποια κρίση πανικού. Όσο τρομακτική κι αν είναι μια κρίση πανικού, η κατανόηση των συμπτωμάτων βοηθά στην αποτελεσματική διαχείρισή της.