Τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας στα άτομα τρίτης ηλικίας

Σε γενικές γραμμές, οι άνθρωποι γίνονται όλο και λιγότερο σωματικά δραστήριοι με την πάροδο της ηλικίας. Σχεδόν το 40% των ατόμων ηλικίας άνω των 55 ετών δεν αναφέρουν ότι έχουν κάποιας μορφής σωματική δραστηριότητα στον ελεύθερο χρόνο τους. Όσο μεγαλύτεροι γίνονται σε ηλικία οι άνθρωποι, τόσο περισσότερο χρειάζονται τακτική άσκηση.

Σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Καρδιαγγειακών Νοσημάτων, η σωματική δραστηριότητα είναι ένα πραγματικό κλειδί για τη διατήρηση της ποιότητας ζωής και της ανεξαρτησίας στα άτομα τρίτης ηλικίας, καθώς προσφέρει πολλά οφέλη όπως:

-Η σωματική άσκηση βοηθά στην πρόληψη της οστικής απώλειας (μείωση του κινδύνου καταγμάτων) και μειώνει τον κίνδυνο των δεκάδων ασθενειών που συνδέονται με τη γήρανση. Επίσης, αυξάνει την αντοχή των μυών και μπορεί να βελτιώσει την ισορροπία και το συντονισμό, με αποτέλεσμα να μειωθεί η πιθανότητα πτώσης. Αυξάνει επίσης την ικανότητα για τη βασική διαβίωση, πράγμα που καθιστά ευκολότερο να μεταφέρουν σακούλες των παντοπωλείων, σηκωθείτε και να φροντίζουν για τις δουλειές του σπιτιού.

-Μελέτες έχουν δείξει ότι τα αυξημένα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας σχετίζονται με μειωμένη συχνότητα εμφάνισης στεφανιαίας νόσου, υπέρτασης, μη ινσουλινοεξαρτώμενου διαβήτη τύπου 2, καρκίνου του παχέος εντέρου, κατάθλιψης και άγχους.

-Τα δραστήρια και ενεργά άτομα με υπέρταση, υψηλή χοληστερόλη αίματος, διαβήτη ή άλλες χρόνιες ασθένειες, είναι λιγότερο πιθανό να πεθάνουν πρόωρα από αυτές τις παθήσεις σε σύγκριση με τα σωματικά αδρανή άτομα.

-Τα σωματικά αδρανή άτομα χάνουν μυϊκές ίνες σε ποσοστό από 3 έως 5% κάθε δεκαετία μετά την ηλικία των 30 ετών. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό απώλειας μυϊκών ινών περίπου 15% στην ηλικία των 60 ετών.

-Ειδικοί σε θέματα υγείας προειδοποιούν ότι, ως συνέπεια της μειωμένης ανοχής άσκησης, ένας μεγάλος και ολοένα αυξανόμενος αριθμός ηλικιωμένων ατόμων θα ζουν κάτω από -ή λίγο πιο πάνω – από τα “όρια της σωματικής ικανότητας”. Σε αυτή την κατάσταση, με μια μικρή ασθένεια μπορεί να γίνουν εντελώς εξαρτώμενοι από άλλους για την καθημερινή τους φροντίδα.

Συμβουλές άσκησης για ηλικιωμένους

Τα οφέλη της σωματικής άσκησης είναι επιβεβαιωμένα σε οποιαδήποτε φάση της ζωής ενός ατόμου. Δείτε παρακάτω ορισμένες πρακτικές συμβουλές για την άσκηση ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας:

• Διαλέξτε ρυθμικές, επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες και ασκηθείτε με την κατάλληλη για εσάς ένταση.

• Διαλέξτε δραστηριότητες που σας προσφέρουν διασκέδαση , ανάλογα με τις ανάγκες σας και τις οποίες μπορείτε να κάνετε όλο το χρόνο.

• Φορέστε άνετα ρούχα και υποδήματα, κατάλληλα για τη θερμοκρασία, την υγρασία και τη δραστηριότητα.

• Αν αποφασίσετε ότι το περπάτημα είναι μια καλή δραστηριότητα για εσάς, επιλέξτε ένα μέρος με ομαλή και μαλακή επιφάνεια, χωρίς κυκλοφοριακή κίνηση, καλά φωτισμένο και ασφαλές.

• Βρείτε ένα σύντροφο για να ασκηθεί μαζί σας, αν αυτό αυξάνει τη δική σας απόλαυση και σας βοηθάει να μείνετε προσηλωμένοι στο πρόγραμμα άσκησης που έχετε επιλέξει

• Επειδή η μυϊκή προσαρμογή και η ελαστικότητα μειώνονται γενικά με την πάροδο της ηλικίας, χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να ζεσταθείτε και να κρυώσετε κατά την άσκηση.

• Ξεκινήστε την άσκηση σε χαμηλή ένταση (ειδικά αν έχετε ως επί το πλείστον καθιστική ζωή), και αυξήστε την ένταση σταδιακά στη συνέχεια.

• Αν σκοπεύετε να ασκηθείτε περισσότερο από 30 λεπτά προσπαθήστε να πίνετε νερό κάθε 15 λεπτά, ειδικά κατά την άσκηση σε συνθήκες με αυξημένη θερμοκρασία και υγρασία. Με την πάροδο της ηλικίας το αίσθημα της δίψας τείνει να μειώνεται και δεν μπορείτε να βασιστείτε πλήρως σε αυτό .

Αν έχετε οικογενειακό ιστορικό καρδιακής νόσου, πρώτα επικοινωνήστε με το γιατρό σας. Είναι καλή ιδέα να υποβληθείτε σε κλινική εξέταση και ενδεχομένως σε δοκιμασία κοπώσεως πριν ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης.

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Συναυλίες φιλικές προς τα άτομα με άνοια στο Μέγαρο Μουσικής

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε συνεργασία με το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και την υποστήριξη της Εταιρείας ALZHEIMER Αθηνών οργανώνουν κύκλο συναυλιών που είναι φιλικές προς τα άτομα με άνοια.

«Παλιά Αθήνα»: Δράση ψυχοκοινωνικής στήριξης μέσω της τέχνης για άτομα τρίτης ηλικίας

Το διαδραστικό πρόγραμμα «Παλιά Αθήνα», με σύμμαχο την τέχνη και με επιστημονική προσέγγιση, στοχεύει να απαλύνει τη μονοτονία της καθημερινότητας των ηλικιωμένων, οι οποίοι αρκετά συχνά αισθάνονται θλίψη και μοναξιά, αγκαλιάζοντας δημιουργικά τα συναισθήματά τους.

Σταυρόλεξα: Έχουν τελικά τη δύναμη να κρατήσουν μακριά την άνοια;

Μπορεί η λύση ενός σταυρόλεξου να κρατήσει το μυαλό μακριά από τον κίνδυνο της γνωστικής έκπτωσης και να αποτρέψει την άνοια; Πραγματικότητα ή ευσεβής πόθος;