Σε ισχύ από 1η Φεβρουαρίου η Ενιαία Λίστα Χειρουργείων

Με email η ενημέρωση των ασθενών για την ημερομηνία του χειρουργείου τους.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση για τη σύσταση και λειτουργία της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Φεβρουαρίου 2024.

Η Ενιαία Λίστα Χειρουργείων είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα που διασυνδέει όλα τα Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Νοσοκομεία του ΕΣΥ, σε μία κοινή βάση δεδομένων. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σύστημα αρχειοθέτησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπου απεικονίζεται η σειρά προτεραιότητας των προς εκτέλεση χειρουργικών επεμβάσεων σε όλα τα Νοσοκομεία της χώρας

Στόχος της λίστας, είναι οι ασθενείς να μπορούν να ενημερώνονται για την ημερομηνία της επέμβασης όταν εντάσσονται σε αυτή. Από τη λίστα αναμονής θα εξαιρούνται φυσικά τα επείγοντα περιστατικά, ωστόσο τόσο τα τακτικά, όσο και τα έκτακτα χειρουργεία θα δηλώνονται υποχρεωτικά στο σύστημα.

Η Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, πέραν της αποτύπωσης της σειράς προτεραιότητας των προς εκτέλεση χειρουργικών επεμβάσεων, σύμφωνα με τον ορισμό της, εμπεριέχει το βαθμό σοβαρότητας της νόσου, τις τροποποιήσεις που τυχόν επηρέασαν τη σειρά προτεραιότητας ή την ακύρωσή της, καθώς και τις πληροφορίες αυτές που είναι απαραίτητες για την στατιστική αξιοποίηση των στοιχείων της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων από το Υπουργείο Υγείας για την επιτέλεση του σκοπού του.

Κάθε θεράπων χειρουργός θα συμπληρώνει στο πρότυπο ηλεκτρονικό έντυπο του συστήματος αρχειοθέτησης της ενιαίας λίστας χειρουργείων ή σε περίπτωση εκτάκτου και επείγοντος περιστατικού την αντίστοιχη ενότητα Δήλωση Έκτακτου/Επείγοντος Περιστατικού του υποσυστήματος αρχειοθέτησης της ενιαίας λίστας χειρουργείων, στην οποία περιλαμβάνεται και η ανάλογη τεκμηρίωση, ανεξάρτητα αν η κλινική εκτίμηση έγινε κατά την πρωινή ή την ολοήμερη λειτουργία του νοσοκομείου, όλα τα απαραίτητα στοιχεία για τη δημιουργία της εγγραφής του ασθενούς.

Πότε ένα περιστατικό θα ορίζεται ως «επείγον»

Προκειμένου να χαρακτηριστεί κάποιο περιστατικό ως επείγον, θα πρέπει να έχει εκτιμηθεί ανάλογα είτε στο ΤΕΠ είτε στην κλινική όπου ο ασθενής νοσηλεύεται από χειρουργό που εφημερεύει.

Σε περίπτωση που το περιστατικό, κατά το χρονικό διάστημα αναμονής της χειρουργικής επέμβασης, παρουσιάσει επιπλοκές και κρίνεται σοβαρότερο από άλλο περιστατικό της ίδιας κατηγορίας, έτσι ώστε να απαιτείται η μετακίνηση του στη λίστα με αλλαγή της προγραμματισμένης ημερομηνίας της χειρουργικής επέμβασης ή αλλαγής της κατηγορίας σοβαρότητας της νόσου είτε η έξοδος του από αυτή, ο υπεύθυνος  ιατρός ενημερώνει σχετικά, συμπληρώνοντας υποχρεωτικά την ίδια ημέρα που πραγματοποιείται η κλινική εκτίμηση, τα σχετικά στοιχεία του πρότυπου ηλεκτρονικού εντύπου.

Μοναδικός αριθμός εγγραφής ασθενή

Με την ολοκλήρωση της καταχώρησης από το θεράποντα χειρουργό στο σύστημα αρχειοθέτησης της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων, το σύστημα αποδίδει αυτοματοποιημένα στο συγκεκριμένο ασθενή μοναδικό αριθμό εγγραφής στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, ο οποίος δύναται να ταυτοποιήσει μοναδικά το συγκεκριμένο ασθενή για τη συγκεκριμένη επέμβαση, τόσο στο σύστημα της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων, όσο και στα πληροφοριακά συστήματα των νοσοκομείων, που διαλειτουργούν με το σύστημα αυτό.

Ενημέρωση των ασθενών με mail

Ο υπεύθυνος υπάλληλος ενημερώνει τον ασθενή για την προγραμματισμένη ημερομηνία διενέργειας της χειρουργικής επέμβασης. Παράλληλα, η ΗΔΙΚΑ αποστέλλει (μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει ο ασθενής ή και μέσω της εφαρμογής MyHealthApp, αν είναι εγγεγραμμένος ο ασθενής) την προγραμματισμένη ημερομηνία που θα διενεργηθεί η χειρουργική επέμβαση.

Ο ασθενής ενημερώνεται και για κάθε μεταβολή που τον αφορά, τόσο από το νοσοκομείο, όσο και από την ΗΔΙΚΑ με τους προαναφερόμενους τρόπους. Αντιστοίχως, ο ασθενής οφείλει να ενημερώσει σε περίπτωση κωλύματός του το νοσοκομείο.

Πότε θα γίνεται αντικατάσταση χειρουργού

Σε περίπτωση κωλύματος του χειρουργού που αναγράφεται στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων, αφού ενημερωθεί ο/η ασθενής και παράσχει τη συγκατάθεσή του ως προς την διενέργεια της ιατρικής πράξης, η επέμβαση δύναται να διενεργηθεί από άλλο χειρουργό του τμήματος, εφόσον είναι αντικειμενικά δυνατό, χωρίς να διαταραχθεί η σειρά της Λίστας και ενημερωθεί ανάλογα το σύστημα. Οι ως άνω λαμβάνουν υπόψιν τους την κλινική εκτίμηση και την καταγραφή ως άνω, την κατανομή των χειρουργικών τραπεζών ανάλογα με τις ημέρες που χειρουργεί κάθε χειρουργός, ξεχωριστά για κάθε κλινική ή τμήμα του νοσοκομείου.

Δικαιώματα Ασθενών

Κάθε ασθενής δύναται, στο πλαίσιο άσκησης του δικαιώματος πρόσβασης στα ιατρικά του δεδομένα, να αιτείται και να πληροφορείται για τα προγραμματισμένα χειρουργεία του, μέσω ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, που δημιουργείται για το σκοπό αυτό, που είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.

Η είσοδος στην εφαρμογή πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης του φυσικού προσώπου και με τη χρήση δεύτερου παράγοντα αυθεντικοποίησης. Ειδικά για τα ανήλικα φυσικά πρόσωπα, εισέρχονται στην εφαρμογή τα πρόσωπα που ενεργούν ως νόμιμοι εκπρόσωποι του ασθενούς, ήτοι οι φυσικοί ή ανάδοχοι γονείς ή τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν την επιμέλειά τους, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο.

Μετά την είσοδο στην ηλεκτρονική εφαρμογή, του ασθενή (ή του νόμιμου εκπροσώπου του) εμφανίζονται τα στοιχεία με τις ενεργές καταχωρίσεις της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων του αιτούντος, ή του προστατευόμενου μέλους του στην περίπτωση ανηλίκου ασθενούς, στα νοσοκομεία και τις κλινικές τους που έχει προγραμματιστεί η χειρουργική επέμβαση και δεν έχει ακόμη διενεργηθεί.

Ειδικότερα εμφανίζονται:

α) το Νοσοκομείο και το Τμήμα/Κλινική που θα γίνει η επέμβαση,

β) η προγραμματισμένη ημερομηνία της επέμβασης,

γ) ο Μοναδικός Αριθμός εγγραφής στην Ενιαία Λίστα Χειρουργείων,

δ) ο βαθμός σοβαρότητας,

ε) η ημερομηνία εγγραφής στη λίστα, στ) η ημερομηνία εξέτασης- κλινικής εκτίμησης,

ζ) ο Κωδικός και το είδος της επέμβασης.

Καταγγελίες των ασθενών για παραβίαση σειράς προτεραιότητας

Οι ασθενείς που θεωρούν ότι παραβιάζεται η σειρά προτεραιότητας μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία στο Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών υπηρεσιών υγείας του σχετικού νοσοκομείου. Η καταγγελία εξετάζεται από την Διοίκηση του Νοσοκομείου, η οποία οφείλει να παρέχει αιτιολογημένη απάντηση στον ασθενή εντός εύλογου χρονικού διαστήματος που δεν υπερβαίνει τον έναν μήνα. Η σχετική απάντηση κοινοποιείται υποχρεωτικά στο Αυτοτελές Τμήμα Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας.

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Στην Αθήνα το 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Ακεραιότητα της Έρευνας

Το 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Ακεραιότητα της Έρευνας (8th World Conference on Research Integrity ) συνδιοργανώνεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και το WCRI Foundation.

ΕΟΔΥ: Τι ανακοίνωσε για την έξαρση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας στην  Μαγνησία

Με αφορμή την έξαρση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας στην ΠΕ Μαγνησίας, οι υπεύθυνοι του ΕΟΔΥ συστήνουν την αυστηρή τήρηση των μέτρων ατομικής υγιεινής για την αποφυγή της δευτερογενούς μετάδοσης της νόσου.

“Αγλαΐα Κυριακού”: Κανονικά θα λειτουργούν από Δευτέρα 3 Ιουνίου τα τακτικά χειρουργεία του νοσοκομείου

Κανονικά  θα πραγματοποιούνται από την Δευτέρα 3 Ιουνίου τα προγραμματισμένα τακτικά χειρουργεία του νοσοκομείου Παίδων "Αγλαΐα Κυριακού".