spot_imgspot_img

Περπάτημα, τζόκινγκ  ή … σεξ για γρηγορότερο αδυνάτισμα;

Ολοένα και περισσότερες μελέτες αποδεικνύουν ότι το σεξ επιδρά θετικά τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική μας υγεία. Μπορεί όμως να μας βοηθήσει να χάσουμε και βάρος;

Το κατά πόσο το σεξ μπορεί να μετρήσει ως εναλλακτική σωματική άσκηση, αποτελεί εδώ και χρόνια αντικείμενο επιστημονικής διαμάχης, χωρίς ασφαλή  όμως συμπεράσματα. Καναδοί επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Κεμπέκ θέλησαν να διευκρινίσουν το βαθμό στον οποίο το σεξ θα μπορούσε να συνεισφέρει στα συνιστώμενα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας και πως το σεξ θα μπορούσε να συγκριθεί με άλλες δραστηριότητες, όπως είναι για παράδειγμα το τζόκινγκ ή το διάδρομο.

Στην έρευνα, που διήρκησε πέντε μήνες, συμμετείχαν 21 ετεροφυλόφιλα άτομα από το Μόντρεαλ, ηλικίας 18-35 ετών. Άλλα κριτήρια επιλογής ήταν οι συμμετέχοντες να μην έκαναν καθιστική ζωή, να μην είχαν κάποια σεξουαλική δυσλειτουργία, να ήταν σεξουαλικά ενεργοί, να βρίσκονταν σε σταθερή σχέση για διάστημα 6- 24 μηνών και οι γυναίκες να λαμβάνουν  αντισυλληπτικά χάπια. Επίσης, θα έπρεπε να μην πάσχουν από κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα, διαβήτη ή κάποιο ορθοπεδικό περιορισμό.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ελληνικής καταγωγής  Δρ. Άντονυ Καρέλης, μέτρησαν την ενεργειακή απώλεια σε 21 ζευγάρια κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής δραστηριότητας και τη σύγκριναν με την ενέργεια που ξοδεύτηκε κατά την άσκηση μέσης έντασης στο διάδρομο για 30 λεπτά.

Η βασική αναλυτική διαδικασία της μελέτης ήταν να συγκρίνει τη διάρκεια και την ένταση της μέσης σεξουαλικής δραστηριότητας με τη διάρκεια και την ένταση της άσκησης στο διάδρομο. Οι ερευνητές είχαν στη διάθεση τους τον κατάλληλο εξοπλισμό, ώστε να μετρήσουν την ενεργειακή δαπάνη σε θερμίδες και την ένταση της δραστηριότητας σε MET, μονάδες δηλαδή μέτρησης της εργασίας του μεταβολισμού.

Ως σεξουαλική δραστηριότητα καθορίστηκε αυτή η οποία ξεκινά με προκαταρτικά, συνεχίζει με συνουσία και τον οργασμό τουλάχιστον ενός εκ των δύο συντρόφων και τελειώνει όταν το ζευγάρι το συμφωνήσει. Οι ερευνητές ζήτησαν στα ζευγάρια να είναι σεξουαλικά δραστήριοι μια φορά την εβδομάδα για ένα μήνα, χωρίς να χρησιμοποιήσουν ναρκωτικά, αλκοόλ ή φάρμακα για τη στυτική δυσλειτουργία.

Είχε τελικά το σεξ την ίδια αποτελεσματικότητα με την άσκηση στο διάδρομο; Η απάντηση των ερευνητών είναι αρνητική, τουλάχιστον στα πλαίσια της μικρής αυτής μελέτης, καθώς αποδείχθηκε ότι οι θερμίδες που κάηκαν μέσω της σεξουαλικής πράξης ήταν λιγότερες από αυτές που κάηκαν μέσω της άσκησης κατά 2/3 περίπου.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα, βρέθηκε ότι η μέση διάρκεια της σεξουαλικής πράξης ήταν τα 24.7 λεπτά και η μέση δαπάνη ενέργειας ήταν 101 θερμίδες για τους άνδρες και 69.1 θερμίδες για τις γυναίκες. Οι άνδρες δηλαδή βρέθηκαν να καίνε με τη σεξουαλική πράξη 4.2 θερμίδες ανά λεπτό, ενώ οι γυναίκες 3.1 θερμίδες ανά λεπτό.

Η ενεργειακή δαπάνη όμως, βρέθηκε σημαντικά μεγαλύτερη κατά τη 30λεπτη άσκηση στο διάδρομο με μέση τιμή τις 276 θερμίδες για τους άνδρες και τις 213 θερμίδες για τις γυναίκες. Οι άνδρες, δηλαδή, στο διάδρομο έκαιγαν 9.2 θερμίδες ανά λεπτό και οι γυναίκες 7.1.

«Τα ευρήματα δείχνουν ότι η σεξουαλική δραστηριότητα μπορεί δυνητικά να θεωρηθεί, τουλάχιστον μερικές φορές, μια σημαντική σωματική άσκηση» δήλωσε ο Δρ. Άντονυ Καρέλης.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, το πλεονέκτημα της σεξουαλικής δραστηριότητας είναι ότι όλοι οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι, αναμφίβολα, είναι πιο ευχάριστη … δραστηριότητα από την άσκηση στο διάδρομο.

Ένα από τα βασικά μειονεκτήματα της μελέτης ήταν ότι τα κριτήρια εισαγωγής ήταν πολύ αυστηρά και η δυνατότητα γενίκευσης στον πληθυσμό δεν ήταν μεγάλη. Παράλληλα, δεν είναι ξεκάθαρο πόσο ακριβής ήταν ο εξοπλισμός για τη μέτρηση της ενεργειακής δαπάνης και της έντασης.

Το γενικό συμπέρασμα πάντως της μελέτης είναι ότι η σεξουαλική δραστηριότητα δε φτάνει τα επίπεδα ενεργειακής δαπάνης και έντασης που αγγίζει η 30λεπτη άσκηση στο διάδρομο σε μέτρια ένταση. Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι επαγγελματίες υγείας είναι καλό να γνωρίζουν ότι ενδεχομένως η σεξουαλική δραστηριότητα να μην μπορεί να συμβάλει στα συνιστώμενα επίπεδα εβδομαδιαίας φυσικής δραστηριότητας που συνιστούν οι ειδικοί.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό PLoS ONE. https://journals.plos.org/plosone

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

spot_img

Τελευταία Άρθρα