Οι μισοί θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις στην ΕΕ συμβαίνουν σε επαρχιακές οδούς

 Το 2022 έχασαν την ζωή τους περίπου 10.000 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους σε επαρχιακές οδούς της ΕΕ.

Οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να επενδύσουν σημαντικά για να βελτιώσουν την ασφάλεια των επαρχιακών οδών προκειμένου να επιτύχουν τον συλλογικό στόχο της ΕΕ για μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις κατά το ήμισυ έως το 2030, σύμφωνα με τη νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC), τον πλέον έγκριτο Οργανισμό για την Οδική Ασφάλεια στην ΕΕ.

Η έκθεση που φέρει τον τίτλο «Μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στους επαρχιακούς δρόμους», δημοσιεύτηκε ως μέρος του Ευρωπαϊκού προγράμματος ETSC Road Safety Performance Index.

Οι επαρχιακές οδοί μπορεί να είναι πιο επικίνδυνες, σε σύγκριση με άλλους τύπους δρόμων. Συχνά δεν διαθέτουν στηθαία ασφαλείας στο κέντρο ή πλευρικά και υπάρχουν μεγάλες διαφορές στην ταχύτητα και το βάρος μεταξύ των οχημάτων που τους χρησιμοποιούν, από φορτηγά έως ευάλωτους ποδηλάτες καθώς και πεζούς. Οι συγκρούσεις ενός οχήματος, όπου ένας κουρασμένος οδηγός δεν εκτιμά σωστά μια στροφή και βγαίνει εκτός δρόμου, είναι συχνές. Οι μετωπικές συγκρούσεις είναι συχνές και είναι συνήθως θανατηφόρες.

Η έκθεση έδειξε ότι, το 2022 στην ΕΕ περίπου 10.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε επαρχιακές οδούς, εκτός αυτοκινητοδρόμων, αντιπροσωπεύοντας περίπου τους μισούς θανάτους από τροχαία συμβάντα.

Στην έκθεση τονίζεται η σημαντική πρόκληση που θα αντιμετωπίσουν τα κράτη μέλη της ΕΕ τις ερχόμενες χρονιές, καθώς το πεδίο εφαρμογής των κανόνων της ΕΕ για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών (RISM) έχει επεκταθεί για να καλύψει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό εθνικών οδικών δικτύων από ό,τι προηγουμένως. Ενώ οι κανόνες ασφαλείας της ΕΕ εφαρμόζονται στο κύριο οδικό δίκτυο και στους αυτοκινητόδρομους που αποτελούν το Διευρωπαϊκό Δίκτυο της ΕΕ εδώ και αρκετά χρόνια, νέοι κανόνες που συμφωνήθηκαν το 2019 επεκτείνουν την κάλυψη σε εθνικές «πρωτεύουσες» οδούς και σε όλους τους δρόμους που επωφελήθηκαν από τα κονδύλια της ΕΕ.

Η εγκατάσταση στηθαίων ασφαλείας πλευρικά και κεντρικά, η απομάκρυνση εμποδίων από την άκρη του δρόμου και η κατασκευή χωριστών λωρίδων για τους ποδηλάτες και πεζοδρομίων για τους πεζούς είναι μεταξύ των συστάσεων για ασφαλέστερους επαρχιακούς δρόμους που αναφέρονται στην έκθεση.

Αν και συχνά θεωρείται ζήτημα Οδικής Ασφάλειας στις πόλεις, περίπου οι μισοί θάνατοι ποδηλατών συμβαίνουν σε επαρχιακές οδούς καθώς αναμιγνύονται στην κίνηση με πολύ βαρύτερα και ταχύτερα οχήματα. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα ενισχύουν το ποσοστό της ποδηλασίας σε αγροτικές περιοχές, συχνά μεταξύ ηλικιωμένων αναβατών για αναψυχή – ένας παράγοντας που θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι τοπικές και εθνικές αρχές όταν σχεδιάζουν επενδύσεις.

Η ταχύτητα παραμένει ένας σημαντικός παράγοντας κινδύνου, καθώς μεγάλος αριθμός οδηγών εξακολουθεί να οδηγεί πάνω από το νόμιμο όριο σε επαρχιακές οδούς σε πολλές χώρες, παρά τη διαθεσιμότητα και την αποδεδειγμένη αξιοπιστία της τεχνολογίας αυτοματοποιημένης καταγραφής παραβάσεων, όπως οι κάμερες ταχύτητας και οι κάμερες “μέσης ταχύτητας”. Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι οι πιο ασφαλείς χώρες από αυτές που μελετήθηκαν έχουν συνήθως χαμηλότερο τυπικό όριο ταχύτητας σε επαρχιακές οδούς, τα οποία ορίζονται στα 70 ή 80 km/h.

Η έκθεση περιέχει πολλά παραδείγματα αξιοσημείωτων παρεμβάσεων που σώζουν ζωές σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η Γαλλία, η Ισπανία και η βελγική περιφέρεια της Φλάνδρας έχουν μειώσει τα όρια ταχύτητας σε ολόκληρο το επαρχιακό οδικό δίκτυο. Η Σουηδία έχει επενδύσει αρκετά σε δρόμους «2+1», οι οποίοι έχουν στηθαίο στο κέντρο και σχεδιασμό με προτεραιότητα στην ασφάλεια. Στη Σκωτία, έγιναν δοκιμές με ειδικές σημάνσεις για μοτοσικλετιστές στο οδόστρωμα που τους καθοδηγούν σε απότομες στροφές, επιτυγχάνοντας εντυπωσιακά αποτελέσματα. Στην περιοχή της Δυτικής Πομερανίας της Πολωνίας, κατασκευάστηκαν 800 χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών υψηλής ποιότητας σε αγροτικές περιοχές σε πέντε χρόνια.

Το ETSC θέλει επίσης να δει το σύστημα αυτόματης κλήσης έκτακτης ανάγκης «eCall», το οποίο είναι υποχρεωτικό σε όλα τα νέα αυτοκίνητα στην ΕΕ, να επεκταθεί και σε άλλους τύπους οχημάτων – ιδίως στις μοτοσυκλέτες. Σε αγροτικές περιοχές, το σύστημα eCall, θα μπορούσε να σώσει τη ζωή ενός τραυματισμένου οδηγού ή αναβάτη που δεν μπορεί να καλέσει για βοήθεια καθώς μπορεί να στείλει πληροφορίες τοποθεσίας απευθείας στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

Η Jenny Carson, συν-συγγραφέας της νέας έκθεσης σχολίασε:

«Οι επαρχιακές οδοί μπορούν και γίνονται ασφαλέστερες με παρεμβάσεις που δεν χρειάζεται να είναι δαπανηρές. Έλεγχοι για την οδική ασφάλεια, ανάλυση και κατόπιν παρεμβάσεις σε τοποθεσίες υψηλού κινδύνου, καθορισμός και επιβολή κατάλληλων ορίων ταχύτητας, δημιουργία χωριστών λωρίδων για ποδηλάτες και περιπατητές, απομάκρυνση εμποδίων από την άκρη του δρόμου∙  αυτά είναι μερικά παραδείγματα για το τι μπορεί και τι πρέπει να γίνει. Με την αυξανόμενη εστίαση στην Oδική Aσφάλεια στις πόλεις, είναι εξαιρετικά σημαντικό οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής να μην ξεχνούν τους επαρχιακούς δρόμους όπου συμβαίνουν οι μισοί θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις».

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών επισημαίνει τη σημαντική επένδυση που πρέπει να κάνουν οι εθνικές κυβερνήσεις ώστε να βελτιώσουν την ασφάλεια των επαρχιακών οδών προκειμένου να επιτύχουν τον συλλογικό στόχο της ΕΕ για μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις κατά το ήμισυ έως το 2030.

Η πλήρης έκθεση «Μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στους επαρχιακούς δρόμους» μπορεί να ληφθεί από τον ιστότοπο του ETSC στη διεύθυνση https://etsc.eu/reducing-road-deaths-on-rural-roads-pin-flash-46/.

spot_imgspot_img

Σχετικά Άρθρα

Σχετικά Άρθρα

Στην Αθήνα το 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Ακεραιότητα της Έρευνας

Το 8ο Παγκόσμιο Συνέδριο για την Ακεραιότητα της Έρευνας (8th World Conference on Research Integrity ) συνδιοργανώνεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και το WCRI Foundation.

ΕΟΔΥ: Τι ανακοίνωσε για την έξαρση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας στην  Μαγνησία

Με αφορμή την έξαρση κρουσμάτων γαστρεντερίτιδας στην ΠΕ Μαγνησίας, οι υπεύθυνοι του ΕΟΔΥ συστήνουν την αυστηρή τήρηση των μέτρων ατομικής υγιεινής για την αποφυγή της δευτερογενούς μετάδοσης της νόσου.

“Αγλαΐα Κυριακού”: Κανονικά θα λειτουργούν από Δευτέρα 3 Ιουνίου τα τακτικά χειρουργεία του νοσοκομείου

Κανονικά  θα πραγματοποιούνται από την Δευτέρα 3 Ιουνίου τα προγραμματισμένα τακτικά χειρουργεία του νοσοκομείου Παίδων "Αγλαΐα Κυριακού".