Η αγένεια στο χώρο εργασίας δεν είναι μόνο δυσάρεστη αλλά και μεταδοτική, αφού μπορεί να εξαπλωθεί στο προσωπικό όπως και ένας ιός.
Η αντιμετώπιση αγενούς συμπεριφοράς κατά την εργασία κάνει τους ανθρώπους πιο «ευαίσθητους» σε αυτού του είδους τις συμπεριφορές, καθώς είναι πιο πιθανό να τις αντιληφθούν, σύμφωνα με έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Αυτή η αντίληψη δημιουργεί περισσότερες πιθανότητες να αντιδράσουν με τον ίδιο (κακό) τρόπο, με αποτέλεσμα να εξαπλώνεται η αγένεια σαν ιός.
«Όταν βιώνεις αγένεια γίνεται πιο εύκολα αντιληπτή. Βλέπεις αγένεια ακόμα κι εκεί που δεν υπάρχει», αναφέρει η επικεφαλής της έρευνας, Trevor Foulk, από το Κολλέγιο Διαχείρισης Επιχειρήσεων Γουόρινγκτον. «Μέρος του προβλήματος είναι ότι είμαστε γενικά ανεκτικοί σε αυτές τις συμπεριφορές, αλλά είναι πραγματικά πολύ βλαβερές. Η αγένεια έχει μια απίστευτα ισχυρή αρνητική επίδραση στο χώρο εργασίας».
Η μελέτη παρακολούθησε 90 μεταπτυχιακούς φοιτητές οι οποίοι έκαναν εξάσκηση διαπραγμάτευσης με τους συμφοιτητές τους. Όσοι βαθμολόγησαν τον αρχικό συν-διαπραγματευτή τους ως «αγενή» ήταν πιο πιθανό να αξιολογηθούν ως «αγενείς» από τους μεταγενέστερους συν-διαπραγματευτές, γεγονός που δείχνει ότι «κόλλησαν» την αγένεια του πρώτου. Η επίδραση εξακολουθούσε να υφίσταται ακόμη και όταν μεσολάβησε μια εβδομάδα μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης διαπραγμάτευσης.
Η αγένεια που απευθύνεται σε άλλους μπορεί, επίσης, να προετοιμάζει τον εγκέφαλό μας να ανιχνεύσει τέτοιου είδους συμπεριφορές. Οι ερευνητές εξέτασαν το πόσο γρήγορα 47 προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούσαν να προσδιορίσουν ποιες λέξεις σε μια λίστα ήταν πραγματικές και ποιες ανοησίες. Πριν ξεκινήσει η άσκηση, οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν το πρώτο από τα δύο στάδια αλληλεπίδρασης μεταξύ ενός απολογούμενου συμμετέχοντος που ήρθε αργά και του επικεφαλής της μελέτης. Όταν ο επικεφαλής ήταν αγενής με τον «αργοπορημένο» συμμετέχοντα, οι υπόλοιποι εντόπισαν αγενή λόγια στον κατάλογο, ως πραγματικές λέξεις, πολύ πιο γρήγορα από ό, τι οι συμμετέχοντες που είχαν παρακολουθήσει την ουδέτερη αλληλεπίδραση.
Ο αντίκτυπος της «παθητικής» αγένειας, ωστόσο, δεν σταμάτησε εκεί: Ακριβώς όπως συνέβη και με εκείνους που βίωσαν αγένεια από πρώτο χέρι, οι άνθρωποι που ήταν μάρτυρες μιας αγενούς συμπεριφοράς προς τρίτους είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι αγενείς προς τους άλλους.
Η Foulk ελπίζει ότι τα ευρήματα αυτά θα ενθαρρύνουν τους εργοδότες να λαμβάνουν την αγένεια πιο σοβαρά.
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Journal of Applied Psychology.